Kurser – Faglig menu

Innovation af Ny Digital Teknologi Inden for Sundhed

  • De studerende er stærke inden for front-end innovation, forskning, idéudvikling og konceptudvikling, samarbejdsdesignprocesser, professionelt og multi-stakeholder engagement
  • Formålet er at undersøge og komme med bud på løsning af problemer forbundet med digitalisering af sundhedssektoren og engagere sig i de forandringsprocesser, som implementering af digitale systemer medfører for borgere/patienter, medarbejdere og ledelse

Fieldwork and Project Management

  • De studerende er stærke i kvalitative metoder og forskningsdesign (herunder etnografiske studier/analyser), brugerundersøgelse/stake-holder-analyse, kulturanalyse, organisationsanalyse
  • Der vil være andre opdragsgivere på kurset. I vil kunne regne med en gruppe på ca 5 ud af et hold på 25
  • Underviseren har mange års erfaring med eksterne samarbejder både i form af undervisningsforløb, forskningsprojekter, og som ekspert/rådgiver. Se fx. https://hum.ku.dk/samarbejde/humanimpact/

Strategic Design and Consulting

  • De studerende går på deres kandidat og kommer fra hele verden. De er udvalgt af et stort ansøgerfelt. De er meget nysgerrige, kreative, innovative og analytiske
  • De er meget glade for at arbejde med en ægte case. Vi inddrager altid spørgsmål om bæredygtighed i studierne
  • Deres opgave er at analysere jeres “Design Challenge” som gerne skal have en designfaglig / arkitektfaglig dimension. Deres output afhænger meget af jeres udfordring til dem

Digital Brugeroplevelse

  • Gode til wireframes, prototyper, opstille brugerrekser, UX, UI, og de digitale brugergrænseflader..
  • arbejder med design, test og formidling af brugeradfærd og brugeroplevelser.

Holistic Design of Engineering Systems

  • Good with sociotechnical design & problem solving skills
  • Will do running workshops & focus groups.

Staging Collaborative Design For Sustainability

The semester project is a research project that addresses a design challenge for an existing organisation. The project must be based on a review of relevant scientific literature and empirical investigations so as to solidly ground the proposed design solution(s). When conducting empirical investigations and staging designactivities, students need to consider if and how their solution challenges existing organisational practices, reconfigures sociotechnical network of relations within the company/organisation and its value chain.

Digitalisering og teknologiske forandringsprocesser

Digitalisering dækker over en yderst vigtig realitet, som består i udbredelsen af helt eller delvist computerbårne teknologier. Digitalisering indtræffer som teknologiske forandringsprocesser. Der tages udgangspunkt i forandringsledelse, digital transformation samt en metode til systemudvikling, der i sig selv udgør en digitaliseringsstrategi, og som er et centralt paradigme inden for teknologiske forandringsprocesser.

Design Project, Communication and IT Bachelor

  • Students are able to conduct fieldwork and use qualitative and quantitative research methods to define a problem to be addressed through their design work
  • They are able to think critically with theories from different disciplines and apply models to their findings
  • Students are able to ideate and develop design concepts and produce low and mid fidelity prototypes using a range of digital and physical tools

Analyse og Design af Brugervenlige Systemer

I dette kursus bliver de studerende i stand til at forstå og håndtere det kompleks af organisatoriske og designmæssige problemstillinger der knytter sig til at udvikle større IT baserede informationssystemer, for eksempel, administrative og proceskontrol-systemer i større og mindre virksomheder, intranet, web-systemer til e-handel, og spil med flere samtidige brugere. En væsentlig udfordring ved fremstilling af sådanne systemer er en sammensat brugerskare, modstridende interesser, en kompleks organisatorisk kontekst, og ustabile og/eller dårligt forståede krav.

Datamining og visualisering af netværksbaseret kommunikation

Kurset kombinerer hands-on-træning i analyse af store datamængder fra IT-systemer med viden om udvikling og implementering af løsninger baseret på dataanalyse.

Kurset retter sig mod en eksamen, hvor grupper af overbygningsstuderende med viden om kommunikation og datalogi, gennemfører et projekt i samarbejde med en ekstern part, f.eks. en organisation eller en virksomhed.

The Health Care Innovation Project

This course consists of a group project and of classes addressing issues typically encountered in health care innovation projects in companies, start-up or in the health care provider organisations. Examples of these issues are concerned with innovation design, needs analysis, development of value propositions, markets and pricing of medical products, or issues in organizational implementation of innovation.

Sociologisk innovation

  • Stærke i at anvende en bred metodisk værktøjskasse til at analysere komplekse sociale problemer og udvikle sociologisk informerede løsninger og social forandring.
  • Ønsker et praksisnært samarbejde med adgang til relevante brugere samt evt. mulighed for at udføre pilottest af løsningen.
  • Leverer skriftlig problemanalyse med præsentation af løsningsforslag og mundtlig præsentation. Værdien der skabes kan være af social, økonomisk, metodisk, kulturel eller anden karakter.

Anvendt Case-analyse

Formålet med kurset er at introducere til case-begrebet og belyse, hvordan man kan arbejde med en sociologisk case i praksis.

Omdrejningspunktet vil være, hvordan man ved analyse af en case kan uddrage en sociologisk problematik fra et socialt problem eller en konkret hændelse, begivenhed, situation eller fænomen. Dette inkluderer involvering af interessenter og praksisaktører i forståelse af en case-problematik samt udvikling og formidling af mulige løsninger.

KEA: Produktudvikling og Teknisk Integration

De studerende har alle en AK grad (erhvervsakademiuddannelse-kvalifikationsramme 5) og indgår i en tværfaglig, teknisk og industrirettet Bachelor top op (kvalifikationsramme 6) med fokus på at skabe resultater i form af proof of product.

De arbejder på 5 og 6 semester både individuelt med at skabe ideer/koncepter og i grupper omkring prototyper/proof of product. Der er fokus på indfasning af nyere teknologier bundet op på de studerendes baggrunde, fx Produktionsteknolog, Automationsteknolog, IT Teknolog.

Contemporary Social Pharmacy

  • De studerende har derfor lidt forskellige faglige baggrunde og kompetencer. De vil dog typisk være stærke på de mere biologiske og kemiske aspekter omkring sygdom og medicin
  • De studerende, der har farmaci som grunduddannelse, har desuden kompetencer indenfor samfundsmæssige problemstillinger omkring brug af lægemidler fra såvel et system, et sundhedsprofessionelt samt et patientperspektiv. Disse studerende har desuden færdigheder indenfor brug af spørgeskema- og interviewteknik.

Retorikfaglig innovation og rådgivning

Et flertal af de studerende på disse hold har Retorik som grundfag og er dermed trænede i både kritisk analyse og praktisk arbejde med mundtlig og skriftlig kommunikation, argumentation i bred forstand, debatkultur og medborgerskab.

Human-Centred Health Technology Design

Dette Kursus er et fordybelsesprojekt for studerende på bacheloruddannelserne Medicin og Teknologi og Kvantitativ Biologi og Sygdomsmodellering på DTU. Studiegrupperne udfærdiger arbejdsplaner, tidsplaner og samarbejdskontrakter og udfører et stykke praktisk ingeniørarbejde relateret til jeres udfordring.

Konceptudvikling og innovation på kandidatuddannelsen i Kommunikation og IT

  • Stærke i at kortlægge forholdet mellem kommunikative problemstillinger og it-tekniske løsninger med henblik på forretningsudvikling og innovation.
  • Vægter samarbejde med både it-specialister og andre faggrupper om design og implementering af it-systemer.
  • Leverer præsentation af strategisk IT-løsning og evt. prototype.

Konceptdesign med prototyper: Samarbejde med Bæredygtig Design studerende

  • Stærke i at konstruere og teste mock-ups, funktionsmodeller, prototyper ved brugerinddragelse og interventioner med brugere og eksperter.
  • Ønsker praksisnært samarbejde med mulighed for feltarbejde, for at sikre anvendelighed af løsning.
  • Leverer prototype på løsningsforslag, der kan testes af i felten.

Samarbejde med designstuderende i efteråret 2024: Designmetoder og samarbejde

  • Stærke i at identificere og udvikle løsninger på komplekse designmæssige problemstillinger. De studerende arbejder indenfor tre spor: 1. Beklædning og Tekstil, 2. Møbeldesign, Rum og Materialer og 3. Visuel kommunikation.
  • Ønsker mulighed for 2 klinikbesøg som feltarbejde.
  • Leverer prototype på eller skitsering af designfagligt løsningsforslag.

Tværprofessionelt kursusforløb – Velfærdsteknologi på Københavns Professionshøjskole

I over 10 år har KP bedrevet tværprofessionelle uddannelsesforløb og har gennem alle årerne haft et tæt samarbejde med omverdenen, for at sikre et praksisnært forløb for de studerende. KP tror på at samarbejdet med omverdenen kan løfte de studerendes potentialer og give dem kompetencer, der er i overensstemmelse med den praksis, de skal ud og agere i. Derfor har KP brug for JER og jeres case. Som praksispartner hjælper I med at udarbejde en aktuel praksisudfordring, der søger en tværprofessionel løsning.

Det lange tværprofessionelle KP-forløb

Dette kursus er et tværprofessionelt undervisningsforløb for studerende på de sundhedsfaglige uddannelser ved Københavns Professionshøjskole. Det tværprofessionelle forløb omhandler det at lære at samarbejde på tværs fordi man som færdiguddannede professionsbachelorer vil møde komplekse problemstillinger, der ikke kun kan løses af en profession alene.

Projekt i human-centred computing (HCC)

Dette bachelor-kursus er en del af uddannelsen Kommunikation og IT, som er en samarbejdsuddannelse mellem det humanistiske og natur- og biovidenskabelige fakultet på Københavns Universitet.

Innovation i praksis – giv dine ideer vinger

  • Stærke i at rammesætte behov for både slutbrugere, borgere og sundhedsprofessionelle. De studerende på dette kursus arbejder i tværfaglige teams fra følgende uddannelser: Sygeplejerske, fysioterapeut, psykomotorik, ergoterapeut, radiograf, ernæring og sundhed, og bioanalytiker.
  • Ønsker jeres deltagelse ved indledende casepræsentationer, et sparringsmøde med studerende samt afsluttende pitch.
  • Leverer prototype, tegninger e.l., som de studerende løbende får feedback på og udvikler. Forløbet afsluttes med en pitch, hvor de studerende præsenterer løsningsforslaget for medstuderende, undervisere, uddannelsesledere og jer.

Innovation og sygepleje

Dette er et valgfrit kursus for sygeplejestuderende på Diakonissestiftelsen.
I dette valgfri element arbejdes der med innovation som begreb med fokus på klinisk lederskab af pleje og behandling i patient-/borgerforløb