For at få innovation til at blomstre på et lille hospital, er det afhængigt af flere interne og eksterne systematiske processer og samarbejdspartnere. Mange muligheder, processer og interessenter kan gøre det svært for medarbejderne at finde hoved og hale i hvad der er gang i, hvad de har af muligheder og hvilke resultater tidligere indsatser har mundet ud i.
Madbestillingen til indlagte forgår i dag ud fra nogle fysiske madkort understøttet af nogle besværlige arbejdsgange for både plejepersonale og køkkenpersonale. Disse vil med elektronisk kostbestilling kunne optimeres, samt der forventes større gevinster omkring mindske madspild, sikre rette kost til rette patient osv. Dette kræver at kostbestillinger løbende er opdateret og tidstro med det aktuelle behov og efterspørgsel.
Med en konstant udvikling af anvendelsesformål på patientterminaler, er der et stigende behov for at understøtte patienternes brug af teknologien – hvordan kan vi lave en god nudging til optimal udnyttelse af de forskellige løsninger.
Op mod 50% af patienterne møder uforberedt op til konsultationer. Med henblik på at kunne iværksætte relevante tiltage er afdækning af selv barrieren vigtig. I mellemtiden har patienterne kun ringe mulighed for at få hjælp til at få tilpasset deres behandling samt vejledning i håndtering af deres kroniske sygdom. Dette kan give senfølger og generelt dårligere livskvalitet både på kort og lang sigt.
Udfordringen som stilles består i et pågående arbejde med beskrivelse af titel, vision, mål og formål for Tværsektoriel strategi for brugerinddragende sygepleje. Hvad er det egentlig vi gerne vil signalere? Hvad er det borgerne forventer? Hvad er narrativet omkring det tværsektorielle samarbejde?
Portørende dækker vagter på hospitalet 24/7 med skiftende antal portører i fremmøde (dag, aften og nat). Bestilling af opgaver hos af portørerne forgår i dag via telefonopkald til den koordinerende portør, hvor efter opgaver bliver delt mellem fremmødte. Dette betyder at mange opgaver bliver mundtligt overdraget og med risiko for fejl/misinformation.
Bornholms Hospital er akuthospital i Region Hovedstaden for indbyggerne i Bornholms Regionskommune og på Ertholmene, samt for ca. 600.000 turister, som hvert år besøger øerne. Med de mange turister og flygtninge er der ofte brug for tolkning når patenter enten kommer i akutmodtagelsen, ambulatorier eller bliver indlagt.
Akutte og planlagte operationspatienter planlægges løbende til operationslejer på Afsnit for Operation og Dagafsnit for Kirurgi. Operationsfordelingen og -planlægningen foregår manuelt og er både ressource- og tidskrævende.
Teleambulatorierne på hospitalet bliver anvendt til mange forskellige patientforløb, hvorfor rummene både skal kunne fungere som undersøgelsesrum med briks, som samtalerum og til dokumentation, når der er en sundhedsprofessionel fra Bornholms Hospital til stede under e-konsultationen.
Der mangler på nuværende tidspunkt multifunktionelle fællesarealer, der kan danne ramme om flere af afdelingens funktioner. Der er udarbejdet en tidslinje, som viser belastningsperioderne på rummene fordelt over døgnet. Desuden er der gjort et større stykke arbejde med afdækning af behov. Dette har ledt til udarbejdelsen af et forslag til indretning, hvor prisen desværre ikke kunne imødekommes af Bornholms Hospital. Projektet er derefter sat i stå.
Afsnittet varetager pleje og behandling af flere meget brede patientgrupper, herunder kirurgiske patienter, neurologiske patienter, medicinske børn, kirurgiske børn og fødende. Medarbejderne er ansat i afsnittet, men primært tilknyttet nogle grupper af patienter indenfor et speciale. Det forventes dog, at medarbejderne kan flyttes mellem grupperne afhængigt af dagens fremmøde og dagens indlagte patienter.
Hvilken rolle spiller Region Hovedstadens geografi i muligheden for at udvikle særlige kompetencer på tværs af regionen? Bornholms Hospital søger case-tagere til deres case om kompetenceudviklende aktiviteter og adgangen dertil.