FORÅR
Digitalisering indtræffer som teknologiske forandringsprocesser. Der tages udgangspunkt i forandringsledelse, digital transformation samt en metode til systemudvikling, der i sig selv udgør en digitaliseringsstrategi, og som er et centralt paradigme inden for teknologiske forandringsprocesser.
I dette kursus bliver de studerende i stand til at forstå og håndtere det kompleks af organisatoriske og designmæssige problemstillinger der knytter sig til at udvikle større IT baserede informationssystemer, for eksempel, administrative og proceskontrol-systemer i større og mindre virksomheder, intranet, web-systemer til e-handel, og spil med flere samtidige brugere. En væsentlig udfordring ved fremstilling af sådanne systemer er en sammensat brugerskare, modstridende interesser, en kompleks organisatorisk kontekst, og ustabile og/eller dårligt forståede krav.
Kurset kombinerer hands-on-træning i analyse af store datamængder fra IT-systemer med viden om udvikling og implementering af løsninger baseret på dataanalyse. Kurset retter sig mod en eksamen, hvor grupper af overbygningsstuderende med viden om kommunikation og datalogi, gennemfører et projekt i samarbejde med en ekstern part, f.eks. en organisation eller en virksomhed.
De studerende har alle en AK grad (erhvervsakademiuddannelse-kvalifikationsramme 5) og indgår i en tværfaglig, teknisk og industrirettet Bachelor top op (kvalifikationsramme 6) med fokus på at skabe resultater i form af proof of product.
Projektet ender ud med en dybdegående analyse af problemfeltet med forståelse af teknologiudvikling og digitalisering fra et brugerperspektiv. De studerende sætter sig ind i jeres hverdag, med et par anderledes briller og tilbyder et blik på teknologiens rolle i sundhedssektoren. I samarbejde med jer opstilles en problemstilling, og de studerende åbner på baggrund af en grundig forundersøgelse, op for konceptualisering og kommer med bud på teknologiske og digitale forandringstiltag.
Formålet med kurset er at introducere til case-begrebet og belyse, hvordan man kan arbejde med en sociologisk case i praksis. Omdrejningspunktet vil være, hvordan man ved analyse af en case kan uddrage en sociologisk problematik fra et socialt problem eller en konkret hændelse, begivenhed, situation eller fænomen.
Kurset ‘Innovation og klinisk lederskab af patient- og borgerforløb’ er tilrettelagt som et samlet forløb på fem uger i slutningen af 4. semesters teoretiske del. Forløbet er underordnet til og styret af semestrets tema: Klinisk lederskab af patient- og borgerforløb.
Groups develop a strategic plan and/or process outline, using the theory package provided. Feedback and formative evaluation will be given as part of panel sessions with external participants throughout the project process.
På kandidatkurset Contemporary Social Pharmacy ved Institut for Farmaci, Københavns Universitet, arbejder de studerende med aktuelle problemstillinger indenfor lægemiddelbrug og lægemidler i samfundet. Kurset er problemorienteret, og de studerende bliver undervist i aktuelle sociale problemstillinger vedr. medicin samt i innovationsmetoder og retorik til at anskueliggøre problemerne, udvikle løsningsforslag samt formidle disse på en hensigtsmæssig måde.
Et flertal af de studerende på disse hold har Retorik som grundfag og er dermed trænede i både kritisk analyse og praktisk arbejde med mundtlig og skriftlig kommunikation, argumentation i bred forstand, debatkultur og medborgerskab.
For de studerende kombinerer Innovationsforløbet to kurser; Innovations- og Videnledelse samt Innovation i en Organisatorisk Kontekst på 4. semester på studieretningen Proces og Innovation på DTU Engineering Technology. De studerende gennemfører et ’åbent innovationsforløb’.
FORÅR/EFTERÅR
Dette kursus er et tværprofessionelt undervisningsforløb for studerende på de sundhedsfaglige uddannelser ved Københavns Professionshøjskole. Det tværprofessionelle forløb omhandler det at lære at samarbejde på tværs fordi man som færdiguddannede professionsbachelorer vil møde komplekse problemstillinger, der ikke kun kan løses af en profession alene.
Sundhedsfaglige studerende arbejder med udvikling af praksisnære, innovative produkter, processer og services indenfor det sundhedsfaglige område.