På afdelingerne på hospitalerne er der ofte pres på. Det stiller krav til at medarbejdere er gode til at forstå sig selv og hinanden, så de kan hjælpe hinanden og tale om det, når det er svært eller går skævt. Det stiller også krav til lederne og til dialogen mellem ledere og medarbejdere om rammer, behov og ønsker. Forholdene er forskellige rundt på afdelingerne afhængigt af bl.a. patientgrupper og medarbejdere og deres historik og kultur.
De studerende har adgang til e-læring som forberedelse til den træningsdag de er tilmeldt. Vi oplever imidlertid at mange studerende ikke har forberedt sig og flere er usikre på, hvad begrebet simulationsbaseret træning omfatter. Derudover føler mange studerende, at det er grænseoverskridende at udøve simulation.
Uddannelsescenteret skal afspejle den verden vi uddanner ind i. Det skal virke imødekommende, inspirerende, innovativt, et sted man husker, når man har afsluttet sit kursus. Hvordan indretter man det bedst? CHRU har begrænsede midler til at drive centeret, men ønsker samtidigt heller ikke at være “et Comwell”.
I enhed for Klinisk Træning på Amager Hospital, træner sygeplejestuderende f.eks. anlæggelse af kateter og anvendelse af værnemidler i forbindelse med pleje af isolerede patienter, opsætning af intravenøse væsker og anlæggelse af iv-adgange. Til det indkøbes de sterilt indpakkede materialer, der anvendes på hospitalsafdelingerne. Dette genererer store mængder affald, er en betydelig udgift og ikke mindst er det en stor miljømæssig belastning.
Region Hovedstaden har i juni 2021 udgivet tre vejledninger indenfor tilgangen til- og behandling af socialt udsatte patienter, herunder en vejledning til smertebehandling, men langt fra sundhedsprofessionelle følger den eller er bekendt med den.
I Enhed for uddannelse uddanner og kompetenceudvikler vi både studerende og medarbejdere i sundhedsvæsenet, så de er rustede til at løse fremtidens opgaver til gavn for borgerne. Derudover arbejder vi for at sikre tilstrækkelig med arbejdskraft til at løse de mange sundhedsopgaver.
Center for HR og Uddannelse er en del af Danmarks største sundhedsorganisation med 44.000 ansatte, hvor ca. 70 pct. er sundhedspersonale fordelt på syv hospitaler. Vi leverer uddannelse og kompetenceudvikling, ledelses- og organisationsudvikling, og vi yder rådgivning og service inden for løn, personalejura, personalepolitik og arbejdsmiljø.
Hvordan kan en tom sengestue designes og indrettes så den emmer af intensitet som et sengeafsnit på en hospitalsafdeling? Sektion for grunduddannelse- og uddannelsesudvikling i Center or HR og Uddannelse, Region Hovedstaden, søger forslag til indretning af en konkret sengeafdeling, der skal fungere som træningsafsnit for uddannelsessøgende i sundhedsprofessionsuddannelser og Sosu-uddannelsen.
Denne case omhandler COVID-19 og forholdet til reglerne om arbejdsskader, herunder reglerne for, hvorvidt en virus kan anerkendes som en arbejdsskade.