LUKKET
Patienterne, der indlægges på sengeafsnittet, kræver ofte kompleks pleje- og behandling, der involverer et tværprofessionelt samarbejde (sygeplejerske, sosu-assistent, læge og evt. ergoterapeut, fysioterapeut, diætist mm.) omkring patienten.
Hvordan giver man god feedback til hinanden? Til egen kollega eller på tværs imellem akutmodtagelse og røntgen. Kan et ønske om værktøjer til konstruktiv fedback bruges som en case?
Der er langt færre unge end ældre, der har kræft, men det kan være svært at være ung patient. Hvordan kan man indrette et behandlingsrum, hvor både yngre og ældre patienter modtager kemoterapi – på en måde, så det imødekommer begge patientgruppers forskellige behov – fysisk og mentalt?
Afdelingen flytter på Gentofte Hospital primo 2022. To afsnit lægges sammen, hvilket betyder en større afdeling med flere patienter og medarbejdere. Det rejser spørgsmål om hvordan nyindretning af afdelingen i eksisterende rammer på Gentofte Hospital bedst sikrer anvendelighed og værdi for såvel personale som patienter og pårørende.
Klinik 5 ønsker en indretning af venteområdet, der signalerer hygge og ro, samtidig med at det er lyst og med smukke og interessante værker at se på i ventetiden (værker, som ventes at komme til via et fundingprojekt).
Brug af AI i Sundhedsvæsenet er et meget komplekst område der kræver stor faglig indsigt i domænet hvor algoritmerne skal bruges – og forståelse for hvad algoritmernes styrker og ikke mindst begrænsninger er. Der er meget forskellig tilgang til hvordan man griber AI dagsordenen an både indenfor det radiologiske speciale – men også ift. hvordan man anskaffer (indkøber) teknologierne.
De radiologiske afdelinger, er serviceafdelinger som leverer scanninger og beskriver disse på vegne af alle hospitalets kliniske afdelinger. Denne funktion leder til en meget stor kontaktflade med det øvrige hospital og personalet på radiologisk afdeling modtager dagligt 100-vis af telefonopkald. Mange af disse opkald havner først hos den rigtige læge efter talrige videre sendelser.
I Region Hovedstaden betyder dette at patienter kan logge på Minsundhedsplatform.dk og læse alle journaldata, se alle blodprøver og læse alle scanningsbeskrivelser samtidig med at resultaterne er tilgængelige for det personale som behandler dem. Problemet er at patienter som ikke tænker sig om, risikerer at få livsforandrende svar, uden at være forberedt på det. De radiologiske rapporter er præget af fagsprog og mange forandringer som beskrives, er uden betydning for patienten, men kræver faglig indsigt at tolke.
Både under indlæggelse og ambulant behandling møder personalet socialt udsatte patienter på medicinsk afdeling. De har ofte udfordringer med dårligt helbred, svagt netværk og flere livstilsrelaterede problemer, som de har svært ved selv at gøre noget ved. Mange af disse patienter har negative oplevelser i mødet med sundhedsvæsenet, som kan gøre etableringen af tillid vanskeligt. Det stiller derfor særlige krav til sygeplejepersonalet om at handle ud fra etiske overvejelser om, hvad det gode liv er for den konkrete patient.
Denne case, stillet af Afdeling for Brystkirurgi, Herlev og Gentofte Hospital, søger løsninger der kan fastholde en arbejdsgang for sygeplejersker der passer både indlagte og ambulante på samme vagt, når afdelingens fysiske rammer forandres.
Det overordnede formål med projektet er at optimere udredning, medicinsk behandling og opstart af strålebehandling, eller i sjældne tilfælde henvisning til kirurgi. Projektet skal reducere unødvendige indlæggelser og optimere tiden i patientforløbet. Vi vil designe et ”pakkeforløb” med ensrettet information og medicinsk behandling, præbookede skanningstider og dedikeret personale, samt hurtigt og optimeret planlægning af stråleterapi.
Vi har brug for at udnytte alt vores udstyr optimalt, derfor CT skanner vi en del af vores patienter i CT-skannerne i Akutmodtagelsen, selvom patienterne ikke er akutte. Det giver en del udfordringer. Vores IT-systemer er ikke designet til at indkalde patienter hjemmefra til andre lokationer end den primære, som ikke er i Akutmodtagelsen.
VIDEO
Hvordan kan man på en nem, overskueligt, tilgængelig, systematisk og ikke omkostningskrævende måde fremstille en visuel præsentation af medarbejdere med patientkontakt, som viser samtlige medarbejdere i det enkelte afsnit eller område i afdelingen samtidig med, at man kan se, hvilke medarbejdere, der er på arbejde den pågældende dag (afdelingen har 8 områder og består af 520 medarbejdere, hvoraf en del jævnligt flytter område).