På Blegdamsvej har vi bl.a. problemer med, at det fysiske setup af og informationen til brugerne om bokse og køleskabe er forvirrende. Det afføder mange opkald fra frustrerede patienter til Apotekets lige så frustrerede medarbejdere.
Apovision-IT-systemet rummer mange funktioner og muligheder, som er afgørende for at sikre korrekt arbejdsgang og effektiv opgaveløsning i vores daglige drift. Men det er udfordrende at sikre, at nye og eksisterende medarbejdere får den nødvendige viden i takt med, at deres opgaver eller systemets funktioner udvikler sig.
I vores afdeling arbejder vi med mange forskellige arbejdsopgaver, der både hænger sammen og strækker sig over længere perioder. Det kan være svært at bevare overblikket, da flere aktiviteter kører sideløbende og ofte har indbyrdes afhængigheder. Det skaber udfordringer i planlægningen og kan føre til tidspres eller overlappende deadlines.
Når patienter får recepter med fra hospitalet til apoteket, kan der opstå problemer. Specielt på børneafdelinger, hvor der tit udskrives særlige præparater, som apotekerne ikke har liggende fast. På den måde kommer forældrene til at stå i en svær situation. Hvordan kan disse udfordringer imødekommes?
Hospitalsafdelingerne får døgn-pumper til rådighed, men der er barrierer for implementeringen. Hvilke, hvorfor og hvordan kan vi håndtere dem?
Apotekets personale er fordelt på mange matrikler på tværs af regionen – som snart bliver endnu større. Det er en udfordring at sikre, at alle får den rette information, så de kan udføre arbejdet korrekt.
Medicinboksene med fleksibel afhentning for patienter giver desværre ikke de fordele de var tænkt at give som det er nu. Der er patienter der oplever frustration i forbindelse med afhentning af forskellige årsager – det skal løses, så det bliver nemt og enkelt og til gavn for patienten.
Patienter og pårørende har behov for bedre forberedelse og information før, under og efter behandling. Vi ønsker at gøre information mere tilgængelig og brugervenlig gennem digitale formater såsom podcasts og videoer.
Optimeret arbejdsplanlægning, fra tidskrævende, manuel proces, hvor magneter og fysiske tavler til elektronisk løsning, der kan automatisere fordelingen.
Fra face to face oplæring i medicinrum til mere bæredygtig løsning.
På Rigshospitalet er vi interesseret i at automatisere vores dispenseringsproces (ophældning af medicin til patienterne). Der findes forskellige muligheder for at automatisere denne proces – med forskellige grader af automatisering.
Vi har brug for et værktøj til at hjælpe med at bestemme defektpunkterne for medicin i vores medicinrum. Vi arbejder efter LEAN-principperne, og vi vil gerne kunne koble vores indkøbsdata med vores spilddata, så vi kender det reelle forbrug. Vi ønsker ikke have så store lagre at vi kasserer medicin pga. udløb, men samtidig ønsker vi at have nok til det reelle forbrug.
Vi ønsker os et grafisk materiale, der illustrerer disse indsatser. Gerne med animationer. Materialet skal bruges til oplæring af Apotekets personale, så de får en bedre forståelse for LEAN-konceptet.
Når en medarbejder starter i en hvilken som helst funktion i Logistik, sker der en kollegial, såvel som en faglig onboarding. Et kvalificeringsprogram sikrer en gradvis oplæring i de konkrete arbejdsopgaver, medarbejderen skal udføre. Dette indebærer læsning af en række instrukser og sidemandsoplæring.
Vi ønsker at kortlægge hvor det giver mening at implementere AI. Hvordan griber vi det an, hvor starter man? Kan der udvikles en model for delvis test/afprøvning i mindre definerede domæner i værdikæden/kvalitetssystemet? Hvad kan bruge af AI-værktøjer? Hvordan engagerer vi medarbejdere?
Vi er udfordret i forhold til rekruttering af medarbejdere til lægemiddelproduktion, da vi ligger midt imellem nogle af landets største medicinalvirksomheder. Vi kan ikke tilbyde samme lønpakke, og vi er heller ikke så stærkt et brand som dem. Vores overbevisning er dog, at vi har nogle virkelig spændende jobs, og i særdeleshed for nyuddannede, er afdelings bredde spændende.
Det har igennem flere år være en udfordring at få integreret nye medarbejdere i gruppen. Der er ikke stor udskiftning (fire nye medarbejdere indenfor de sidste 10 år), men desværre er det som om, at de nye kolleger ikke falder til i gruppen. Det samme gælder, når vi har elever ansat.
Patients in ambulatory care get medicines at the hospital to take home. Larger amounts of medication dispensed means fewer visits to the hospital, but potentially also more medication waste.
Casestiller ønsker en samlet analyse og beskrivelse, der illustrerer disse indsatser. Materialet skal (på sigt) bruges til oplæring af Apotekets personale, så de får en bedre forståelse for LEAN-konceptet.
Vi ønsker inputs til at optimere den skriftlige kommunikation mellem de Sundhedsfaglige Råd (SFR) og Implementering. Dialogen er vigtigt for at optimere lægemiddelforbruget. Udfordringen er at kunne give en kort, præcis og detaljeret besked, som kan føre til en adfærdsændring hos modtager (SFR)
Vi vil gerne undersøge, hvordan vi kan inddrage AI i medicinrådgivningen. Hvordan kan AI bidrage til at optimere søgefunktionen (nemmere søgning, bedre søgeresultater)?
Hvordan kan arbejdsgangen optimeres, så denne arbejdsbyrde reduceres?Portørernes arbejde er i forvejen presset og tungt. Enhver forbedring er velkommen.
Hvordan gøres Kompleks kommunikation, nemt og klart i en stor organisation med mange målgrupper og fagemner.
På Bornholms Hospital sørger Region Hovedstadens Apotek for, at den rigtige medicin altid er til rådighed. For at finde den rette balance, så der man hverken mangler eller smider ud, har medarbejdere registreret alt, hvad der bliver kasseret siden 2013.
The Capital Region Pharmacy administrates medicine alongside the nurses to patients admitted to the ward. During the administration process a fair amount of single-use plastic supply is used. It is desirable to reduce the amounts of plastic used without compromising hygiene aspects and patient safety.