Udfordringen handler om at optimere brugen af chatfunktionen “Sikker Chat” på hospitalet, så klinikere kan kommunikere effektivt uden unødige forstyrrelser. Formålet er at afklare, hvor, hvornår og for hvem chatten skaber mest værdi, både internt på afdelinger og på tværs af faggrupper.
The app is for physicians in the healthcare sector, who are required to perform medicine review to the benefit of patients and society. The students can help this case by designing the user interface for signal giving/output and the information architechture on the user-side.
Når vi overgår til ensengsstuer, bliver der større afstande imellem patienterne, hvilket gør det sværere for plejepersonalet at danne sig det rette overblik over afdelingens patienter. Dét skal vi udvikle en løsning til. Det er plejepersonaler på tværs af afsnit og hospitaler, som har defineret hvad sammenhængskraft betyder i deres arbejde. Med andre ord, har de selv defineret hvad der skal til, for at de føler sig trygge i fx en nattevagt.
Region Hovedstaden har i efteråret 2024 afholdt en række workshops med klinikere fra regionens hospitaler samt fra Region Midt. Workshopsne har handlet om at komme frem til, hvilke behov der skal løses, for at vi i regionen kan sikre, at patienter er mere fysisk aktive, når de er indlagt på en af regionens hospitaler.
Under operationer i generel anæstesi sker der stort varmetab fra patienterne og der er derfor behov for at holde dem aktivt opvarmet undervejs. Dette foregår i dag med et oppusteligt engangstæppe af plast tilsluttet en varmeblæser der fylder tæppet med varm luft via en slange. I bæredygtighedens tegn er der et ønske om at overgå til et flergangsprodukt.
Væskeregnskab udføres manuelt på et papir, som typisk ligger på patientens natbord. Her registres alt hvad patienten indtager og til tider også hvor meget urin, patienten kvitterer med pr. døgn. Dette er en arbejdsform, som kan være meget upræcis, besværlig og tidskrævende for plejepersonalet.
Buddy er en klinisk robot, som kører rundt på vores akut neurologiske afdeling, N10A. Formålet med Buddy er at understøtte sygeplejerskernes arbejdsgange ved at spare dem tid og skridt brugt på at hente udstyr. Buddy er en selvkørende og indeholder diverse remedier og udstyr, som sygeplejerskerne ofte har brug for, når de er på patientstuen.
Brug af AI i Sundhedsvæsenet er et meget komplekst område der kræver stor faglig indsigt i domænet hvor algoritmerne skal bruges – og forståelse for hvad algoritmernes styrker og ikke mindst begrænsninger er. Der er meget forskellig tilgang til hvordan man griber AI dagsordenen an både indenfor det radiologiske speciale – men også ift. hvordan man anskaffer (indkøber) teknologierne.
Bispebjerg Hospital bygger en helt ny akutmodtagelse og rammerne er allerede sat i forhold til rumsplaceringer – ankomsthal, venterum, behandlingsrum m.m. – og vi ønsker med dette projekt, at undersøge hvorledes vi bedst bliver trygge i de nye omgivelser.
Vi anvender generelt store mængder engangsudstyr ifm. undersøgelser og operationer. Det resulterer i et stort ressourcespild med negative konsekvenser for miljøet. Vi er derfor interesserede i at få afdækket mulighederne for mere miljøvenlige løsninger med genanvendelse af medicinsk udstyr.
Der er behov for, at vores patienter kan følge med i deres indlæggelsesforløb på et mere detaljeret niveau, der kan bidrage til at optimere patient- og pårørendeinvolveringen og at klæde patienterne bedre på til deres indlæggelsesforløb. Det skal bidrage til en bedre forventningsafstemning mellem klinikere og patienter via gennemsigtighed omkring forløbet.
Det har været nødvendigt at ansætte flere medarbejdere, for at fordele generne ved endoskoprengøringen. Dette er ligeledes tilfældet i lignende afdelinger. Da rengøringsproceduren kræver stor omhyggelig og akkuratesse er det nødvendigt med specielt oplærte medarbejdere – men samtidig er det svært at finde andre opgaver til denne medarbejdergruppe, hvilket ellers kunne fordele opgaven og generne mellem flere.
Aktuelt udfylder patienten et kort skema i forbindelse med journaloptagelsen hos lægen. Det er nødt til at være kort pga tidsforbruget. Det skal scannes ind bagefter af en sekretær. Det ville være simplere, hvis patienten udfyldte skemaet i ro og mag derhjemme og data automatisk kunne ses i SP, ligesom når de har udfyldt vores grundskema via MinSP.
På nuværende tidspunkt er der patienter der ikke modtager rettidig behandling med ernæring, som er med til at svække dem yderligere, kan give komplikationer og både lang indlæggelse og rehabilitering i sidste ende. Ved at få et simpelt it-redskab til at udføre disse beregninger, vil patienterne kunne få hurtig og korrekt opstart af ernæringsprodukter.
Forestil dig, at du som patient er gået en tur i cafeen for at komme lidt ud, og da du kommer tilbage, er en af dine undersøgelser blevet aflyst, fordi du ikke var på din stue. Dét er et scenarie, som mange patienter bekymrer sig om, og det begrænser deres frihed under indlæggelse.