Et samarbejde som det her gør noget ved de studerendes idéer – deres hjerner bliver lidt mere krøllede

For 6. år i streg afvikler CHI inkubationsprogrammet Health Innovators, et intensivt idéudviklingsforløb for studerende, som i år velkommer Det Kongelige Akademi som ny samarbejdspartner. CHI deltog på Holmen, til 2. workshop for de 17 teams i årets Health Innovators – en dag, der satte skarpt fokus på hvordan design-tænkning kan bidrage til værdiskabende sundhedsinnovation.

af Oskar Schade, CHI

”Kreativitet er en af hjernens superkræfter, men det kræver dedikation og fokus hvis du vil bruge den”. Sådan lød det fra projektleder og studieadjunkt ved Det Kongelige Akademi, Frederik Hinz Andersen, under et oplæg for de 17 hold studerende, der var samlet i et af Det Kongelige Akademis auditorier på Fabriksmestervej, en solbeskinnet eftermiddag i februar.

For 6 år i træk, afvikler CHI inkubationsprogrammet Health Innovators, og som ny partner, lagde Det Kongelige Akademi nemlig hus til en workshop, der skulle hjælpe de 17 teams med at sætte design på dagsordenen i hver deres innovationsprojekt.

Nye værktøjskasser

At inkorporere design tænkning i en innovationsproces er imidlertid ikke et spørgsmål om at erstatte allerede eksisterende kernefagligheder. Beskeden til de studerende fra Frederik Hinz Andersen var klar – Innovation beror på input fra forskellige fagligheder:

“Benyt jer af antropologens værktøjskasse. Her handler det ikke om segmenter af en kundegruppe – det spiller en rolle i markedsføring – her handler det simpelthen om mennesker”

Frederik Hinz Andersen, Projektleder & Studieadjunkt

Er du sundhedsprofessionel og har din afdeling en udfordring,
I godt kunne bruge friske øjne og et nyt perspektiv på?
Del din udfordring med CHI og indsend en projektcase!

“Umiddelbart kunne man måske tro, at designprocessen er noget rod, men der er faktisk tale om specifikke metoder og værktøjer – som I kan tage i brug i jeres projekter i samspil med egne kernefagligheder. Når man arbejder sammen i et tværfagligt projekt med designere, er det vigtigt at vide hvornår man åbner og undersøger nye muligheder, og hvornår man lukker ned og præciserer”, lød det fra Frederik Hinz Andersen, før de studerende blev sat i gang med en række mindre workshops.

Placerer man sig i krydsfeltet mellem design og business, kan det nemlig være nødvendigt at se sundhedsinnovation med anderledes sæt briller, og er man villig til dette, vil det i sidste ende gavne det enkelte produkt:

”Jeg vil ikke have jer til at tænke på kunder i den tidlige fase. Det handler om mennesker – og produkter til mennesker. Benyt jer af antropologens værktøjskasse. Her handler det ikke om segmenter af en kundegruppe – det spiller en rolle i markedsføring – her handler det simpelthen om mennesker”, lød det fra Studieadjunkten.

Læs også:

Bispebjergs innovationschef: Jeg regner med, at det her
bliver en kæmpe overskudsforretning

Læs hele artiklen her.

Et kæmpe potentiale

Spørger man CHIs egen chefkonsulent, Nina Riis, som gæstede workshoppen, er det nye samarbejde med designskolen et særligt kærkomment element i et idéudviklingsforløb som Health Innovators:

“Jeg har et klart håb om, at et samarbejde som det her gør noget ved de studerendes idéer – at deres hjerner bliver lidt mere ’krøllede’”

Nina Riis, Chefkonsulent, CHI

”Jeg har et klart håb om, at et samarbejde som det her gør noget ved de studerendes idéer – at deres hjerner bliver lidt mere ’krøllede’. Alene det at besøge Holmen – at blive introduceret til andre måder at arbejde med idéudvikling på – det har et kæmpe potentiale i inkubationsprogram som dette”

Følg CHI på LinkedIn

Allerede i forbindelse med uddannelsessamarbejder, om løsninger til sundhedssektoren, har potentialet vist sig, og samarbejdet med Det Kongelige Akademi ved årets Health Innovators, synes derfor som et naturligt skridt at tage:

”Det vi har kunne høre fra de klinikere, der har samarbejdet med designstuderende er, at klinikerne har været super inspirerede af de studerendes metoder”, forklarer chefkonsulenten.

»Brugerforståelse er nøglen«

Skal dette potentiale forløses i de studerendes enkelte projekter, kræver det til gengæld en villighed til at se udviklingen af en sundhedsløsning, ikke kun som en teoretisk øvelse, men som et arbejde med reelle mennesker og deres udfordringer. Dette understregede Frederik Hinz Andersen for de studerende på workshoppen:

“Begynd at udvikle prototyper fra dag 1! Kan jeg i fire billeder vise meningen med det produkt jeg udvikler, har jeg en god forudsætning for, at andre vil kunne se samme mening med produktet”

Frederik Hinz Andersen, Projektleder & Studieadjunkt

”Mange af jer arbejder med folk som er syge – som bærer rundt på bekymring, der er svære at tale om – men I bliver nødt til at lære dem at kende, at forstå dem som mennesker. Hvis I får en fornemmelse for de mennesker I forsøger at hjælpe, vil det i sidste ende kun gavne jeres produkt. Brugerforståelse er simpelthen nøglen”

Som et led i workshoppen, blev de studerende derfor bl.a. opfordret til at skitsere deres sundhedsløsninger i et format, der kan sammenlignes med tegneseriestriber – en øvelse, der kan skærpe såvel udviklingen som præsentationen af en løsning:

”Begynd at udvikle prototyper fra dag 1! Kan jeg i fire billeder vise meningen med det produkt jeg udvikler, har jeg en god forudsætning for, at andre vil kunne se samme mening med produktet”, lød det fra Frederiks Hinz Andersen.

Læs også:

Studerende sikrer skarpt fokus i udviklingen af SpilleRiget

Læs hele artiklen her.

Dybe kernefagligheder

Tilstede på dagens workshop var desuden Innovationskonsulent Peter Løvschall, fra Københavns Universitets SUND Hub, der sammen med CHI faciliterer Health Innovators-programmet. For Peter Løvschall er en workshop som denne et skridt i den helt rigtige retning:

“Jeg mener virkelig, at designområdet som kernefaglighed er en vigtig komponent i det arbejde, det er at skabe virkeligt succesfulde innovationer – og dét bliver bragt i spil her på Holmen”

Peter Løvschall, Innovationskonsulent

Det jeg er særligt spændt på ved det her samarbejde er, at studerende med dybe kernefagligheder møder hinanden. Vi har arbejdet med Design Thinking og designprocesser i al den tid jeg har været i SUND Hub, men det bliver simpelthen taget til et nyt niveau, når det er en person som Frederik Hinz Andersen – som har det her som sit kerneområde – der deler ud af sin viden”

Og netop derfor, forklarer innovationskonsulenten, kan en institution som Det Kongelige Akademi bidrage med de rigtige rammer for et tværfagligt møde:

”Jeg mener virkelig, at designområdet som kernefaglighed er en vigtig komponent i det arbejde, det er at skabe virkeligt succesfulde innovationer – og dét bliver bragt i spil her på Holmen”.

Det fulde billede af en kompleks sektor

Men hvordan får man ’design’ til at rime på ’løsning’ i en sektor, hvor hverdagen er travl, og hvor der kan være synes langt fra løsning til implementering? Spørger man Peter Løvschall, kan designverdenens redskaber netop være en nøgle til at forstå et problems kliniske virkelighed:

”Det er meget svært at få det store billede i sundhedssektoren. Der er mange stakeholders. Det er en virkelighed, som stiller særligt store krav til, at man forstår det problem, man vælger at arbejde med. Er det patientens problem? Er det lægens problem eller sygeplejerskens – kommunen eller regionens? Det er sådanne spørgsmål, der med stor fordel kan undersøges gennem den her Design Thinking-prisme”.

Den kliniske hverdags travlhed kan af studerende, som de, der deltager i Health Innovators, opleves som en barriere. Derfor er faglige værktøjskasser, som den de studerende fik præsenteret på Holmen, den helt rigtige bagage, når et løsningsforslag skal præsenteres for klinikere, forklarer Peter Løvschall:

”Hvis ikke du har forstået dit problem grundigt, når du præsenterer en løsning, vil du ofte møde modstand. Sundhedssektoren er heldigvis en verden, der er meget evidensbaseret – og desværre en sektor, der er enormt presset på tid. Når man så får adgang til den klinikchef, der virkelig lever problemet, er det så stærkt, hvis man har den her helhedsforståelse med”