Væskeregnskab udføres manuelt på et papir, som typisk ligger på patientens natbord. Her registres alt hvad patienten indtager og til tider også hvor meget urin, patienten kvitterer med pr. døgn. Dette er en arbejdsform, som kan være meget upræcis, besværlig og tidskrævende for plejepersonalet.
Buddy er en klinisk robot, som kører rundt på vores akut neurologiske afdeling, N10A. Formålet med Buddy er at understøtte sygeplejerskernes arbejdsgange ved at spare dem tid og skridt brugt på at hente udstyr. Buddy er en selvkørende og indeholder diverse remedier og udstyr, som sygeplejerskerne ofte har brug for, når de er på patientstuen.
I Danmark opføres alle nye sygehuse med ensengsstuer. Konceptet indebærer mange fordele, såsom minimeret risiko for infektioner og mere privatliv, men det skaber også udfordringer. De større afstande mellem patienterne gør, at personalet skal gå flere skridt, og det bliver mere tidskrævende for en sygeplejerske at skabe sig et validt overblik over afdelingens patienter, da han/hun ikke længere kan nøjes med at kaste et blik ind på én flersengsstue.
Brugerinvolvering kan foregå direkte i forskningsprojekterne, hvor patienter og pårørende inddrages i forskellige led af forskningsprocessen. Den kan også foregå på organisatorisk niveau igennem brugerråd, hvor patienter og pårørende kan rådgive og inspirere på overordnet niveau om f.eks. forskningsemner, kommunikation og patientrekruttering; bedømme elementer vedr. brugerinvolvering i forskningsansøgninger og/eller indgå i forskningsstrategiske beslutningsfora.
I Region Hovedstadens Psykiatri’s (RHP) Sektion for Forskning arbejder vi med en indsats for at øge rekruttering af patienter til kliniske forskningsprojekter fra de nuværende cirka 7% til et mål om 20% i 2027.
I Region Hovedstadens Psykiatri arbejder vi målrettet med sikkerhed og tryghed for vores medarbejdere og patienter. På baggrund af de frygtelige hændelser i sommer 2023 og sommer 2024, hvor vores kolleger blev angrebet af patienter, er vi nu begyndt at kigge vores arbejdsplads efter i sømmene mhp. at højne sikkerheden og trygheden. Af det arbejde er der kommet 23 anbefalinger, hvoraf en af dem er fokus på vores overfaldsalarmer.
Det skal være nemmere for ledere og medarbejdere at få overblik over – og tilegne sig kendskab til – relevante VIP’er (Vejledninger, Instrukser og Procedurebeskrivelser), så der sikres ensartede og korrekte arbejdsgange i alle afsnit. Det gælder både sikkerhed, patientforløb og kliniske handlinger. I denne sammenhæng er fokus på sikkerhed.
Deres opgave bliver at styrke indsatsen i forhold til socialt udsatte borgeres ofte samtidige problemer med misbrug, sociale problemer samt fysiske og psykiatriske lidelser. De får en specialistfunktion, som skal betjene psykiatrien med rådgivning og vejledning i forhold til social udsathed og misbrug og indgå som konsulenter i konkrete patientforløb.