De studerende forstyrrer hverdagen – på bedst tænkelig vis

Studerende er en uvurderlig ressource for sundhedssektoren. I Copenhagen Health Innovation ved vi dog også, at mødet med den ofte travle kliniske hverdag kræver både empati og en forståelse for de større agendaer i sektoren. Derfor prioriterer vi hvert semester at møde de studerende på vores ”Roadshow”-kampagne, fortæller innovationskonsulenter Nina Riis og Nina Brocks.

af Oskar Schade, CHI

Copenhagen Health Innovations (CHI) projektcase-samarbejder sender hvert semester et stort antal studerende fra en bred vifte af uddannelser ud i det kliniske miljø. Her møder de studerende en travl hverdag og arbejdsgange, der ikke altid er umiddelbart gennemskuelige for udefrakommende.

De studerendes perspektiver er imidlertid en kæmpe ressource for sektoren, fortæller CHIs innovationskonsulenter Nina Riis og Nina Brocks. Derfor tager CHI hvert semester på Roadshow på hovedstadens universiteter og professions- og erhvervsskoler hvor de studerende bliver klædt på til mødet med den kliniske hverdag. Nina Riis fortæller:

Følg CHI på LinkedIn

Mindst lige så vigtigt er det, at de studerende har øje for at det enkelte samarbejde indgår i en større kontekst af strategiske mål for såvel Region Hovedstaden som den enkelte afdeling, forklarer Nina Brocks:

”De vil møde folk med en høj faglighed og dertil en meget specialiseret faglighed. Så de må gerne udfordre, men måske ikke på de sundhedsprofessionelles fagfaglighed og på den måde, de vælger at prioritere deres tid på. Når de studerende er ude og besøge en afdeling, forventes det også at de også forstår nogle af de lidt større strategiske mål, som vi skal indfri i sundhedssektoren; Hvilke forpligtelser er vi underlagt og hvilke ambitioner har vi i sundhedsvæsenet? Det er spørgsmål, som de studerende skal tænke med i deres udvikling af nye løsninger”

Vigtigheden af empati

I Copenhagen Health Innovation oplever vi en stor velvilje fra afdelingernes side i forbindelse med de studerendes besøg. Det er dog vigtigt at understrege, forklarer Nina Riis, at den kliniske hverdag skal mødes, ikke kun med et fagligt blik, men med empati:

“Fra sundhedssektorens side, bliver vi budt på en konstruktiv forstyrrelse; en påmindelse om at man kan gøre tingene på andre måder og måske smartere måder, end vi gør i dag.”

Nina Riis, Innovationskonsulent

”Det er en kæmpe fordel at kunne gå til arbejdet empatisk og med en forståelse for de mennesker, der gemmer sig bag klinikdøren – både patienter og de sundhedsprofessionelle. Dét oplever jeg mere og mere, at de studerende virkelig er gode til. Dertil ønsker vi dog også at de studerende står ved deres faglighed – At de faktisk er professionelle i deres egen ret. De kan bidrage med fagligt perspektiv, der ellers ikke er tilgængeligt. Vi ser de studerende som professionelle inden for netop deres felt. Omvendt har vi så en forventning om, at de leverer på et højt fagligt niveau.”

Læs CHIs nye årsberetning!

Nina Brocks uddyber:

”Vi understreger, at det er en arbejdsplads med en hovedagenda, som ikke er samarbejde med studerende, men som er at passe på vores patienter og borgere. Det skal respekteres både i deres adfærd, den måde de henvender sig på og det de kræver af afdelingen. Når først den empati for både kliniker og patient er til stede, kan vi jo se på de mange samarbejde, at det faktisk kan lykkes at skubbe til vanetænkningen. En gruppe designstuderende har f.eks. arbejdet med redesign af varmetæpper til anæstesi. Fra et lægeligt perspektiv, kan et sådan tæppes udseende virke overflødigt. Men når du som patient vågner med oplevelsen af at være iklædt noget der nærmere ligner en rumdragt, kan du blive forskrækket. Det er netop det, de studerende har øje for.”

Den konstruktive forstyrrelse

Samarbejdet mellem klinikere og studerende har ikke til formål kun at tjene en interesse. Når begge parter udviser interesse og respekt, er der gevinster at hente for både sundhedssektoren og det omkringliggende samfund, forklarer Nina Riis:

“Vi ser ind i en fremtid hvor alle sektorer, og sundhedssektoren i særdeleshed, skal kunne navigere på mange niveauer, og her kan samarbejdet med studerende være med til at vise vejen.”

Nina Brocks, Innovationskonsulent

”Vi får repræsenteret andre fagligheder, end vi normalt har tilgængelige i vores egen organisation til daglig. Omvendt får vi også inspireret andre faggrupper end dem vi normalvis ansætter, eller som søger ansættelse hos os. De studerende får en oplevelse af at sundhedssektoren er en attraktiv arbejdsplads, hvor deres fagkompetencer er relevante. Fra sundhedssektorens side, bliver vi budt på en konstruktiv forstyrrelse; en påmindelse om at man kan gøre tingene på andre måder og måske smartere måder, end vi gør i dag. Det er den store gevinst i uddannelsessamarbejdet: at vi faktisk lærer noget via de studerende og gennem deres briller. Derfor oplever vi også gang på gang at klinikkerne vender tilbage og beder om nye samarbejder. De kan mærke, at det skubber til noget hos dem som sundhedsprofessionelle.”

Innovationssamarbejderne er dog mere end blot eksperimenter, understreger Nina Brocks. Den fremtid som sundhedsvæsenet går i møde stiller krav til at vi tør række ud og søge løsninger på anderledes måder og hos nye aktører:

Vi bliver nødt til at være bedre til at samarbejde på tværs af det offentlige og private virksomheder for at løse de kriser vi står i som samfund, hvad end det f.eks. gælder bæredygtighed eller unges mistrivsel. Det kræver alle mand på dæk – både uddannelsesinstitutionerne og de unge mennesker, der skal leve i den verden, vi efterlader. Vi ser ind i en fremtid hvor alle sektorer, og sundhedssektoren i særdeleshed, skal kunne navigere på mange niveauer, og her kan samarbejdet med studerende være med til at vise vejen. Vi får øjnene op for, at andre fagligheder rent faktisk også har deres ret i vores løsningsverden.

Læs også:

Erik Jylling: Vi skal rydde sten af vejen

Læs hele artiklen her.