• 0Shopping Cart
Copenhagen Health Innovation
  • Sundhedsprofessionelle
    • Nye øjne på jeres udfordringer
    • Indsend en projektcase
    • Værd at vide
  • Undervisere
    • Virkeligheden på undervisningsplanen
    • Indsend et kursus
    • Værd at vide
  • Studerende
    • Samarbejdet med sundhedsprofessionelle
    • Bacheloropgave og speciale
    • Værd at vide
  • Health Innovators
    • About Health Innovators
    • Apply now
    • Participants
  • Indblik
    • Historier
    • Nyhedsbrev
    • Materialebank
    • Events
  • OM CHI
    • Kontakt
    • Hvorfor CHI?
    • CHIP
    • CHIs Årsberetning
  • Menu Menu

Rigshospitalet

  • Sortering Standard
    • Standard
    • Custom
    • Navn
    • Pris
    • Dato
    • Popularity (sales)
    • Average rating
    • Relevance
    • Tilfældig
    • Product ID
  • Vis 90 produkter pr. side
    • 90 produkter pr. side
    • 180 produkter pr. side
    • 270 produkter pr. side
  • Visuel sammenhæng i forandring fra regional til national – hvordan bevares identitet i udvikling

    Børneparat har udgangspunkt i Rigshospitalets TraumeCenter men henvender sig til alle akutte behandlingsfaciliteter. Børneparats resultater og ideer skal kunne komme alle børn til gode, uanset hvor de behandles.

    Read more Vis detaljer
  • Website til Projekt Børneparat

    Børneparat har udgangspunkt i Rigshospitalets TraumeCenter men henvender sig til alle akutte behandlingsfaciliteter. Børneparats resultater og ideer skal kunne komme alle børn til gode, uanset hvor de behandles.

    Read more Vis detaljer
  • Tryg og klar til operationsdagen – nyt præ-operationsmateriale

    Hvordan sikrer vi, at patienter til EVAR og CAROTIS møder velforberedte, når de fremover møder direkte på operationsdagen? Ændringen respekterer patientens tid, men vækker bekymring for, om faste, medicin og hygiejne er fulgt korrekt. Derfor er der behov for klart og letforståeligt præ-operationsmateriale, der styrker patientens tryghed og understøtter kvalitet i de optimerede forløb.

    Read more Vis detaljer
  • IT-sundhedskompetencer hos karkirurgiske patienter

    Hvilke IT-sundhedskompetencer mangler vores patienter, og hvordan kan vi bedst støtte dem? ? Har vi fordomme om vores patienters evne til at tilpasse sig digitale løsninger? ​
    For vores patientgruppe i karkirurgien kan øget brug af videokonsultationer og digital kommunikation måske mindske behovet for fysisk fremmøde – men det kan samtidig risikere at skabe barrierer og føre til mindre personlig kontakt.

    Read more Vis detaljer
  • Rene rammer – stærkere faglighed og kvalitet

    Hvordan kan vi nytænke rengøring og hygiejne som et fælles ansvar, der bidrager til større arbejdsglæde, styrket faglighed og øget tryghed for patienterne? Vi er nysgerrige på at afprøve tværfaglige og bæredygtige løsninger udviklet i fællesskab.

    Read more Vis detaljer
  • Arbejdstidstilrettelæggelse med fokus på work-life-balance​

    Hvordan kan vi øge medarbejderindflydelsen og skabe større gennemsigtighed i arbejdstilrettelæggelsen på Afdeling for Karkirurgi – med særligt fokus på at styrke medarbejdernes work-life-balance? I dag kan vagtplanlægning opleves som en lukket og topstyret proces, hvor medarbejdernes mulighed for indflydelse er begrænset. Det kan føre til frustration, lavere engagement og påvirke arbejdsglæden.

    Read more Vis detaljer
  • Afdækning af barrierer ved opstart af digitale løsninger til videokonsultationer

    Vi ønsker at implementere videokonsultationer til nogle af vores ambulante patienter. Mange af vores patienter kommer langvejs fra og samtidig er digitale muligheder i fokus i forhold til at være førstevalg af fremtidige tilbud.

    Read more Vis detaljer
  • Optimering af opbevaring i varemodtagelse og lager

    I Afdeling for Klinisk Mikrobiologi har vi et ønske om optimering af opbevaring i varemodtagelse og lager. Udfordringen kræver nytænkning – en innovativ måde at organisere nuværende arbejdsgange og indretningen på i de eksisterende rammer. Den grønne omstilling og det bæredygtig forbrug ønskes at have et stærkt aftryk.

    Read more Vis detaljer
  • Fysisk indretning og arbejdsmiljø i forbindelse med afdelingssammenlægning på Hjertecentret, Rigshospitalet

    Alvorlige samtaler med pårørende må ofte foregå i dette rum, da der ikke findes et separat samtalerum. Dette skaber et uegnet og utrygt miljø for fortrolige samtaler, især når det samtidig anvendes til besøg af pårørende, buffetservering, adgang til køkken faciliteter og almindelig gennemgang.

    Read more Vis detaljer
  • AI–VIP (så behøver man ikke slå det op men blot spørge robotten)

    På en travl hverdag er det udfordrende at skulle slå op i en VIP omkring div. retningslinjer eller procedure. Du sakl først finde en computer, log in, osv osv. Vi har ikke alle en computer.

    Read more Vis detaljer
  • Design af tasker (bæltetasker eller rygsække) til pumper til unge og ikke børn

    Vi mangler nogle tasker til de unge, som får hjemmebehandling eller behandling med bærbar pumpe i afdelingen. Vi har rygsække til de små børn, som er fine. men mangler et udvalg til de større børn og unge. De ønsker ofte ikke rygsække, men derimod en bæltetaske, som skal kunne indeholde lidt mere end blot en pumpe og en lille infusionspose.

    Read more Vis detaljer
  • Undersøgelse af manglende anvendelse af stregkodescanner ved administration af medicin

    Beskrive de bagvedliggende årsager til den manglende scanning med udgangspunkt i Knowing doing GAP.
    Øget scanningsfrekvens. Kan måles i den udarbejde PowerBi.

    Read more Vis detaljer
  • Grundlaget for datadrevet kvalitet er synlige, let tilgængelige, tidstro og komplette data

    Færdigudvikle allerede påbegyndte arbejde med Power BI rapporter samt ny udvikle andre på områder, hvor der allerede foreligger data, der ikke er systematiserede.

    Read more Vis detaljer
  • Udvikling af drop-krog

    Udviklingen af en drop-krog har været under udvikling i et par år og eksisterer i en prototype, som med fordel kan optimeres og færdigudvikles til egentlig produktion, som kan understøtte udbredelsen af IV-hjemmebehandling.

    Read more Vis detaljer
  • Branding, modernisering og tydelig genkendelighed af materiale fra Kirurgiprojektet

    Hjælp til designkoncept med forslag til bl.a. nyt årshjul, driverdiagram over løbende opgaver, grafisk udtryk/logo på følgebreve, auditrap-porter og opbygning af hjemmeside.

    Read more Vis detaljer
  • Elektronisk støtte til vagtplanlægning

    Det er udfordrende at arbejde i 3 hold skift, bla. fordi en stor del af ens arbejdstid er placeret hvor venner og familie har fri. Konsekvensen heraf er, at det er svært at fastholde sygeplejersker som arbejder i skæve arbejdstider. Det er derfor en nødvendighed, at vi kan lægge planer der tager videst mulig hensyn til den enkeltes behov og ønsker. Og for at kunne lægge gode planer, skal vi have gode værktøjer.

    Read more Vis detaljer
  • Indretning af præanalytisk laboratorie

    Afdeling for Klinisk Mikrobiologi arbejder på at etablere en fælles præanalyse. I denne proces støder vi på udfordringer med støj og uhensigtsmæssige arbejdspladser, hvilket påvirker både effektiviteten og arbejdsmiljøet. Målet er at optimere lokalet, så der er mulighed for arbejdsro og samarbejde.

    Read more Vis detaljer
  • Procedurerum i sengeafsnittet

    I det nye hospital skal der foretages procedurer fra operationsgangen i afdelingen frem for på operationsgangen. Vi vil gerne teste arbejdsgangene af inden udflytningen.

    Read more Vis detaljer
  • AI-telefon, hvor familierne kan få svar på spørgsmål uden direkte kontakt med sundhedspersonalet

    Mange telefon opkald fra familier, som egentlig er simpel, som kunne besvares hvis vi havde en telefon-robot. det er tidskrævende.

    Read more Vis detaljer
  • Design af legetøjsbibliotek i ambulatoriet

    Vi har en masse legetøj som børn kan lege med i ventetiden. Det roder og forældre skal selv rengøre det inden brug, da det er for dyrt at få det rengjort af rengøringspersonalet.

    Read more Vis detaljer
  • Dropstativer til cykler og barne-/klapvogne

    Vi opfordrer børnene til at bevæge sig og til at komme ud i frisk luft, når de må og kan. Det kan være svært, når man er koblet til diverse infusioner under meget af indlæggelsen. Ofte laves der “Storm-P løsninger” eller forældrene halser efter børnene på cykler med et dropstativ.

    Read more Vis detaljer
  • Labels til prøveglas til knoglemarv

    Vi sender flere gange om ugen børn og unge til knoglemarvsundersøgelse. En nemmere arbejdsgang omkring labels vil lette arbejdet for sygeplejerskerne. Der er lige nu et gammeldags og omstændigt system med små labels, tilføjelser med håndskrift og udfordringer med ark, der ikke passer i printeren.

    Read more Vis detaljer
  • Høretab som senfølge af kræftbehandling

    Undersøgelse af arbejdsgangene mellem børneonkologisk afdeling og ØNH-afdelingen/audiologisk på Rigshospitalet. Har den aktuelle praksis betydning for udredning af et muligt behandlingsinduceret høretab under eller efter et kræftbehandlingsforløb?

    Read more Vis detaljer
  • Sæt “strøm” til talemåderne

    I Neurocentret er der udviklet en række talemåder, som inspiration til personalet i forhold til at italesætte den træning, som finder steder også gennem små daglige indsatser med patienterne (vedlagt). Projektcasen er at få sat ”strøm” til talemåder, så personalet i tre afdelinger i Neurocentret på en nem og brugbar måde, kan tage talemåder til sig og anvendes dem i deres møde med patienter og pårørende.

    Read more Vis detaljer
  • Digital konceptudvikling til børn med hørenedsættelse og døvhed

    Konkret projekt er videreudvikling af apps til anvendelse på skærm i venteværelset. App skal omhandle lyden gang i gennem øret og op til hjernen. Brugergruppe er 2-8 årige. CHBC har en eksisterende app “Øreverset” som udviklet sammen med flere end 500 børn i udskolingen. I nærværende projekt skal app’en tilpasses en yngre målgruppe. Det er afgørende at app har læringsformål med aspekter af serious gamin.

    Read more Vis detaljer
  • Sundhedsreform og regionsfusion – reumatologien

    1. januar 2027 fusioneres Region Hovedstaden og Region Sjælland til Region Østdanmark. Det bliver danmarkshistoriens største medarbejderfusion og vil få indflydelse på arbejdsgange, stillingsindhold og patientforløb på alle niveauer.

    Read more Vis detaljer
  • Spild af sårplejeprodukter

    Vi ønsker at reducere spild og forebygge unødvendig CO2 udledning i vores arbejde med sårplejeprodukter. Vores nuværende arbejdsgange medfører, at vi ofte ender med et større spild af sårplejeprodukter, fordi vi tager for meget ud af skabet som vi ikke kan lægge tilbage når det først har været inde på en patientstue. Jo større forbrug medføre jo også at vi skal bestille mere og dermed medvirker til større CO2 udledning.

    Read more Vis detaljer
  • Hjemmetransfusion af patienter med kronisk transfusionskrævende anæmi

    Vi vil etablere et ændret servicedesign – initialt på projektbasis vedrørende hjemmetransfusion for patienter med kronisk transfusionskrævende anæmi. Det er typisk gamle mennesker som får transfusion hver eller hver 2. uge livslangt. Det er besværligt for dem at komme ind til RH bare for at få blod og vi har ikke en aftale med lokal sygehus om at de kan give blodet. En del af dem skal have transport ind på Rigshospitalet fra hjemmet.

    Read more Vis detaljer
  • Optimeret integration af eksterne systemer i SP

    I Center for Sjældne sygdomme er vi afhængige af mange eksterne systemer til diagnostik og behandling af vores patienter. Desværre mangler der rigtig mange integrationer til Sundhedsplatformen, hvilket betyder at vi skal bruge lang tid på at registrere og slå op flere steder, hvilket er tidskrævende og øger risikoen for fejl.

    Read more Vis detaljer
  • Manuel vs. Automatiseret dataoverførsel mellem systemer

    Vi har et hav af integrationer som vi mangler mellem de eksterne systemer vi bruger til at lave analyser og Sundhedsplatformen. Fordi der ikke er integrationer, må vi lave manuelle dataoverførsler, hvilket er tungt og tidskrævende og med risiko for fejl.

    Read more Vis detaljer
  • Velkomst til indlagte familier

    Vi skaber fremtidens børnehospital med fokus på arkitektur og indretning, der forbedrer hospitalsoplevelsen. Enestuer giver ro, men kan også medføre isolation og inaktivitet. Derfor er målet at sikre trygge rammer, involvering og personliggørelse for patienter og deres familier. Et analogt velkomst-kit skal byde varmt velkommen, informere, inspirere til aktivitet og hjælpe familierne med at tage deres midlertidige hjem i brug – alt sammen med øje for at fremme helbredelse og trivsel.

    Read more Vis detaljer
  • Hvordan spredes brugen af Remote MR til næste afdeling – hvad skal på plads?

    Remote MR er et forskningsbaseret innovationsprojekt som muliggør, at MR scanningsbilleder, taget på en lokal MR-scanner på Lolland, Grønland eller et andet lokal hospital, kan læses af en specialist på Rigshospitalet. Det er bedre for patient, at de kan undgå at komme til Blegdamsvej, og det aflaster desuden knappe ressourcer på Rigshospitalet.

    Read more Vis detaljer
  • Hvad er oplevelsen af at bruge Remote MR blandt de to afdelinger, som allerede bruger det?

    Remote MR er et forskningsbaseret innovationsprojekt som muliggør, at MR scanningsbilleder, taget på en lokal MR-scanner på Lolland, Grønland eller et andet lokal hospital, kan læses af en specialist på Rigshospitalet. Det er bedre for patient, at de kan undgå at komme til Blegdamsvej, og det aflaster desuden knappe ressourcer på Rigshospitalet.

    Read more Vis detaljer
  • Hvilke barrierer oplever patienterne for at udfylde deres PRO spørgeskemaer i MinSP?

    Forud for undersøgelser, samtaler med det kliniske personale og andre besøg på hospitalet, bliver patienterne ofte bedt om at udfylde et spørgeskema hjemmefra via MinSP. Her kan de give oplysninger om deres sundhedstilstand, som bruges af personalet til at vurdere deres medicin, rehabilitering og generelle sundhedstilstand.

    Read more Vis detaljer
  • Dilemmaer og paradokser i interdisciplinære samtaler

    I fremtiden ønsker Rigshospitalet endnu mere tværfagligt forskningssamarbejde, og derfor ønskes en analyse af dilemmaer og paradokser i interdisciplinære samtaler mhp. bedre at understøtte dialogen i fremtiden.

    Read more Vis detaljer
  • Mary Elizabeth – Børneriget

    How might textiles be used to form flex-zones in the entrance, which can create focus areas without the need for a stage. How can niches be formed, adding intimacy to waiting areas. Consider how the textiles can enhance the acoustics and experience of the space, adding focal points of interest which activates the imagination of all ages.

    Read more Vis detaljer
  • Monitoreringsprojekt

    I 18 måneder skal klinikere fra G16 (ældremedicinsk sengeafsnit BFH) og 321 (kirurgisk sengeafsnit for patienter med mavetarmsygdomme AHH) samarbejde om at nå frem til en løsning. Det er denne samarbejdsperiode, som I vil komme til at følge. Det vil være værdiskabende for os, hvis I kan forholde jer til samarbejdet og prøve at analysere det, så vi kan lære heraf.

    Read more Vis detaljer
  • Portørsystem

    Der er behov for et nyt portørsystem på hospitalet. Portører bookes til transport af patienter, fx til andre afdelinger eller scanninger, men også til mobilisering og vending af patienter. Det foregår i et selvstændigt system, men der er behov for at udnytte EPIC på bedre vis. EPIC er leverandør af Sundhedsplatformen (SP), som er patient-journal-systemet i Region Hovedstaden

    Read more Vis detaljer
  • Patientundervisningslokale

    Vi ønsker hjælp til indretning (møbler, kunst mm.) i et stort patientundervisningslokale. Lokalet er meget stort, trist og kedeligt og fordrer ikke et godt undervisningsmiljø. Det er patienter med kroniske non-maligne smerter, som skal undervises i lokalet (vi kører 2-3 hold af 10-20 patienter ad gangen).

    Read more Vis detaljer
  • Velkomstområde/reception

    Tværfagligt Smertecenter behandler patienter med non-maligne kroniske smertetilstande. Disse patienter er ofte meget udfordrede med komfortable stillinger og det er derfor svært at finde gode møbler, der imødekommer deres behov.

    Read more Vis detaljer
  • Fysiske rammer i venteområder

    Flere af patienterne fortæller, at de oplever at sidde i træk og at omgivelserne i venteområderne er triste og kolde. Vi oplever, at der er behov for nye øjne og måske forandring målrettet patient-rejsen ved indlæggelse til en pace procedure og med særligt fokus på de fysiske rammer

    Read more Vis detaljer
  • Design af logo og visuelt identitet til afdelingen

    Afdelingen ønsker et logo og en en tilhørende visuel identitet til at sætte på præsentationer og produkter, der tilhører afdelingen. Afdelingen er ret aktiv på Instagram og præsenterer på konferencer mv.

    Read more Vis detaljer
  • Læringsværktøj – 3 cases

    Disse 3 tre cases om læringsværktøjer ligner hinanden, men har 3 forskellige læringsmål. Det er afdelingens vurdering, at det vil være for stor en opgave for en gruppe at dække stoffet til mere end ét emne.

    Read more Vis detaljer
  • Udnyttelse af de fysiske kontorrammer for projekt om overgangen fra barn til voksen for unge med CP

    Vi er et projektkontor, der rummer ca. 7-9 forskellige medarbejdere med forskellige fagligheder og funktioner. Vi deler desuden et fælles møderum og en stor, uudnyttet ‘hall’ med et andet kontor. Vi har brug for hjælp til indretning af de fysiske rum og rammer m.h.p. at understøtte og udvikle idéer, metoder og kreativitet i processerne.

    Read more Vis detaljer
  • Fysiske kommunikationsværktøjer og format til synlig vidensdeling

    På baggrund af afdelingens adfærd, behov og præferencer for modtagelse og deling af viden/information, er vi nysgerrige på mulige fysiske kommunikations – og rumdesigns. Kan fx fysiske tavler placeres strategisk og hjælpe med at forbedre formidling på en visuel tilgængelig måde? Hvordan kan vi synliggøre afdelingens projekter, forskning, data, kurser/efteruddannelser mm.?

    Read more Vis detaljer
  • Headband til dynamisk cone-beam CT scanning af mellemøret

    Vi arbejder med en ny type cone-beam CT scanning hvor man samtidigt ændrer trykket i patientens øregang. Dette sker med et såkaldt tympanometer hvor der er en øreprop som skal sidde tæt i patients øregang under hele scanningen. Imidlertid har øreproppen pga. træk fra ledninger/trykslangen og små kæbebevægelser hos patienten en tendens til at falde ud af patientens øre under scanningen.

    Read more Vis detaljer
  • Kommunikation og mulige IT-løsninger

    På baggrund af afdelingens adfærd, behov og præferencer for modtagelse og deling af viden/information, er vi nysgerrige på mulige IT-løsninger der kan forbedre vores kommunikative udfordringer.

    Read more Vis detaljer
  • Format til synlig vidensdeling – hvordan gør vi?

    På baggrund af medarbejdernes behov og præferencer for modtagelse og deling af viden/information, er vi nysgerrige på hvilke kanaler og visuelle greb kan anvendes? Hvordan kan fx grafisk design og digitale medier bidrage til at forbedre, hvordan information formidles og deles blandt personalet?

    Read more Vis detaljer
  • Forbedring af kommunikation og vidensdeling i Afdeling for Karkirurgi

    Afdelingen for Karkirurgi ønsker at forstå de udfordringer, medarbejderne står overfor i deres daglige arbejde i forhold til synlighed og deling af relevant viden internt i afdelingen. Vidensdeling og kommunikation er en vigtig del af samarbejdet i en organisation, og det er vigtigt at forstå, hvordan forskellige faggrupper fungerer samt de udfordringer, de møder.

    Read more Vis detaljer
  • “Rum” til kreativitet

    Vi vil gerne skabe rum til kreative tanker og drøftelser. Både til den enkelte operation og til håndtering af dagens program. Vores hovedopgave er at operere mennesker efter kræft i hud, bryst m.m., rekonstruktioner og at korrigere ’misdannelser’ eller kropsudfordringer, som får funktionel betydning. Vi arbejder i et speciale som pr. definition kræver kreativitet i arbejdet. Det signal vil vi gerne sende og minde vores medarbejdere om. Vores ramme er for nu kedelige og uden inspiration.

    Read more Vis detaljer
  • Infografik med formålet at bidrage til øget opmærksomhed om kommunikation omkring forebyggelse

    I den korte tid vi har patienter i Afdeling for hjertesygdomme, har de som regel allerede erhvervet sig en hjertesygdom. Som sundhedsprofessionelle er det derfor vigtigt at bidrage til at patienterne selv kan forebygge et nyt hjertetilfælde, når de bliver udskrevet herfra. Mange får udleveret patientpjecer under indlæggelsen med information om forskellige forbyggelsesindsatser, som ikke læses, ligesom etniske minoriteter ofte ikke forstår pjecerne, der er udformet på dansk.

    Read more Vis detaljer
  • Post traumatisk stress syndrom hos overlevere efter hjertestop

    Op mod 25% af alle overlevere efter hjertestop udenfor hospitalet udvikler længerevarende post-traumatisk stress disorder (PTSD). PTSD dækker over flere symptomklynger, bl.a. forhøjet agitationsniveau, undgåelsesadfærd og påtrængende tanker der samlet set kan betyde manglende social re-integration i samfundet (herunder tilbagevenden til arbejde) og forringet livskvalitet. Idag er der ikke systematiske tilbud rettet mod udredning, støtte og behandling.af PTSD efter hjertestop.

    Read more Vis detaljer
  • Dilemmaer i opioidbehandling og -nedtrapning

    Dette projekt giver jer en unik mulighed for at arbejde med en relevant og kompleks problemstilling inden for smertebehandling og opioidbehandling – et område som mange har synspunkter på, men hvor der foreligger kun lidt evidensmæssigt, men til gengæld præget af sundhedsmyndigheder, politikere og læger, som har synspunkter og politikker for området.

    Read more Vis detaljer
  • Innovationskompetence i klinikken

    Det sundhedsfaglige personale/klinikerne repræsenterer den største ressource og viden i udviklings- og innovationsarbejdet, men der er hverken tid eller penge til at tage klinikerne ud af det daglige arbejde i klinikken og sende dem på kurser, programmer eller andre innovationsfremmende initiativer.

    Read more Vis detaljer
  • Forebyggelse af hovedskader på personalet på operationsstuer

    Personale på operationsstuer slår hovedet på lamper, skærme, mikroskoper mm. under operationer. Konsekvensen er hvert år alvorlige arbejdsskader i form af hovedpiner/ hjernerystelser med fravær herunder langtidssygefravær og méngrader. Der er et stort mørketal, da OP-personale melder om daglige hændelser, hvor de slår hovedet, uden det meldes som arbejdsskader.

    Read more Vis detaljer
  • Multifunktionelt behandlingsrum til terapi og undervisning

    der er et behandlingsrum, som savner et gennemtænkt design af de forskellige funktioner rummet har. Det bruges til forskellige træningstilbud til kroniske smertepatienter, men også til undervisning. Indretningen af rummet er meget udfordrende for personalet i den daglige brug, og giver også patienterne en suboptimal oplevelse.

    Read more Vis detaljer
  • Formidling af transitionen fra barn til voksen med cerebral parese

    Vi ønsker en tekst, som kan bruges til at indlede en dialog med de unge og med almen praksis, så begge parter klædes bedre på til at indgå i et fremtidigt samarbejde og dermed sikrer de bedste betingelser for de unges overgang til voksenlivet.

    Read more Vis detaljer
  • 3Sonic- A novel 3D imaging device to improve precision in cancer surgery

    Addressing the challenge of achieving adequate surgical margins is crucial because insufficient margins can lead to residual cancerous tissue being left behind. This increases the risk of cancer recurrence and may necessitate additional treatments, like repeat surgeries or adjuvant therapies, which can be stressful and harmful to patients. Ensuring clear margins in the initial surgery improves treatment success, reduces the likelihood of cancer returning, and enhances overall patient outcomes and quality of life.

    Read more Vis detaljer
  • Optimering af væskevogne-flow

    Hvordan kan arbejdsgangen optimeres, så denne arbejdsbyrde reduceres?Portørernes arbejde er i forvejen presset og tungt. Enhver forbedring er velkommen.

    Read more Vis detaljer
  • Design of a creative space for co-creation and project headquarters

    The offices assigned to the project appear uninspiring and with out any identifying traits. The project needs a place people will want to visit, that can inspire creative thinking, that seems friendly and welcoming to collaborators. A place that embodies the dedication and visions shared in the team.

    Read more Vis detaljer
  • PLATE graft i Laboratory of Tissue Engineering

    Metoden vi har udviklet til vævsekspansion er under udvikling som et kommercielt produkt. Vi mangler derfor hjælp inden for udvikling af value propositions, markedsanalyser og pris-ning af vores kommende produkt.

    Read more Vis detaljer
  • Generiske og specifikke krav til bioanalytikere

    På Afdeling for Klinisk Mikrobiologi er der ca. 80 ansatte, hvoraf de 23 bioanalytikere leverer ca. 175.000 analysesvar årligt til de kliniske afdelinger på Rigshospitalet. For nuværende er mesterlæreperioden på ca. 2,5- 3 år før en nyuddannet bioanalytiker/laborant eller en nyansat, der ikke kommer fra specialet, har opnået de rette kompetencer for at kunne videreuddanne personale i de 7 funktioner.

    Read more Vis detaljer
  • Reframing af ”afviklingsdagsordenen” for Værdi for Patienten

    Værdi for Patienten er en ny strategi for Rigshospitalet – og også navnet på en helt ny enhed, som har til opgave at understøtte Rigshospitalets direktion og kliniske afdelinger med den strategiske dagsorden. Opgaven er at sætte skub i en kulturforandring mod et mere bæredygtigt sundhedsvæsen.

    Read more Vis detaljer
  • Beklædning som en del af neurorehabilitering ved rygmarvsskade

    Påklædning er en del af de komplekse personlige daglige aktiviteter, der kan være blevet udfordret efter en rygmarvsskade. En rygmarvsskade kan opstå efter ulykke eller sygdom i rygmarven. Afhængig af hvor i rygmarven skaden er sket og om det er en komplet (overrivning af nerverne) eller inkomplet skade, kan der være lammelser i arme og ben, krop og blære/tarm.

    Read more Vis detaljer
  • Beklædning som en del af neurorehabilitering ved hjerneskade

    Hjerne- og rygmarvsskader er fundamentalt livskritiske. Den fysiske udfordring følges med en psykisk udfordring, som kan være mindst lige så invaliderende. Livet er ikke blot truet, men fuldstændigt forandret.

    Read more Vis detaljer
  • Registrering af kasserede lægemidler

    På Bornholms Hospital sørger Region Hovedstadens Apotek for, at den rigtige medicin altid er til rådighed. For at finde den rette balance, så der man hverken mangler eller smider ud, har medarbejdere registreret alt, hvad der bliver kasseret siden 2013.

    Read more Vis detaljer
  • Implementering af den teknologiske platform Operating Room Black Box (OR Black Box): Et kvalitetsprojekt der skaber sikkerhed og transparens på operationsstuen

    OR Black Box er en netværksbaseret løsning, der giver brugerne mulighed for at live-indsamle audio-, video- og kirurgisk udstyrsdata fra operationsstuen (OR). Formålet med indsamling af data er, at fremme forsknings- og kvalitetsinitiativer på hospitalet med henblik på at styrke læring indenfor alle faggrupper og ultimativt forbedre patientsikkerheden.

    Read more Vis detaljer
  • Design af måder at møde patienten på

    Denne case omhandler måden hvorpå vores patienter kommer ind i afdelingen. Patienterne har svært ved at finde rundt. Det kan f.eks. gælde at se skilte og læse vores adgangsinstrukser både i breve og ved henvendelse. Patienter møder fysisk op men ringer også til os.

    Read more Vis detaljer
  • Æstetisk miljø i spiseområde

    Udfordringen er hvordan vi med visuelt design og et andet æstetisk miljø kan forbedre et spiseområde på en hospitalsafdeling så det bidrager til en behagelig og appetitstimulerende oplevelse for patienter. En løsning vil kunne understøtte trivsel, ernæring og sociale interaktioner, hvilket er vigtigt for den samlede oplevelse og patientens helingsproces.

    Read more Vis detaljer
  • Mellem stuerne – indretning af buffetområde

    Buffetområdet på Afdeling for Karkirurgi har en udfordring med at fungere dels som spisestue, opholdsrum og ankomstrum samtidig. Det er et af afdelingens mest trafikerede områder og fungerer som en forbindelsesvej mellem sengeafsnittene.

    Read more Vis detaljer
  • Assessing trust in healthcare data: evaluating perceptions and consequences among healthcare personnel and patients

    Trust in healthcare data is essential for making informed decisions about the form and quality of patient care, and is essential for the design of effective public policy about healthcare. However, data errors, bias, incompleteness, and security concerns, for example, can all contribute to mistrust in healthcare data.

    Read more Vis detaljer
  • Hvordan bevares ”Hornbæk-ånden” efter flytningen til ny bygning i Glostrup?

    Afdeling for rygmarvsskader ligger i dag på et gammelt strandhotel ved vandet i Hornbæk. Omgivelserne er meget smukke, og bliver brugt aktivt som udflugtsmål i behandlingen. Samtidig har der over årene udviklet sig en stærk organisationskultur, hvor man har udviklet en særlig stemning og måde at arbejde på, som mange medarbejdere beskriver som knyttet til stedet. Der er således en stærk fortælling om afsnittets positive særegenhed: ”Hornbæk-ånden.”

    Read more Vis detaljer
  • Hvordan udvikles nye arbejdsgange efter flytning til ny hospitalsbygning: hvad skal med og hvad skal ikke?

    Afsnittet flytter til en ny, moderne hospitalsbygning ved Glostrup Hospital, hvor alle patienter får enestuer, ligesom der er træningsbassin, udendørs træningshave og mange træningsrum med mulighed for afskærmet, individuel træning. De moderne faciliteter giver nogle oplagte faglige muligheder, men samtidig rejser det en udfordring.

    Read more Vis detaljer
  • Patientinformation – forklar det med animation

    Patienterne møder tidligt om morgenen og behandles ambulant med udskrivelse samme dag. Det kræver at patienten er velinformeret og forberedt på, hvad der skal ske. Informationen er forgået ved et tidligere ambulant besøg, hvor alle detaljer ikke gennemgås.

    Read more Vis detaljer
  • VIDEO

    Sengeborde til patienter med rygmarvsskader

    Patienterne har de vigtigste ting på sengebordet, men det kan være svært for dem at nå tingene, åbne skuffer og skabet. Dette oplever patienterne mange gange dagligt. Med nedsat arm- og håndfunktion er det besværligt at få fat i tingene. For personalet kan det være svært at finde plads til drikkevarer, mad, cremer, medicin, skemaer mv.

    Read more Vis detaljer
  • LUKKET

    Tekstiler på MARYS – Et nyt hospital til børn, unge og fødende samt deres familier

    MARYS Frontlab er den interne design enhed som står for at udvikle al brugeroplevelse på MARYS. Alt andet end bygning og organisation står enheden for i form af servicedesign, produktdesign, arkitektur, oplevelsesdesign og meget mere. I enheden sidder ca. 10 designere i en tegnestue tæt på byggepladsen. Teamets opgave er at gøre hospitalet mere menneskeligt.

    Read more Vis detaljer
  • LUKKET

    Fysiske rammer skal skabe netværk mellem patienter med samme diagnose

    De unge er eksperterne og de skal inddrages i forløbet og deres behov og ønsker skal være udgangspunktet for indretning og aktivitetsmuligheder i rummet – Kræftværket som er et erfarent tilbud til unge på Rigshospitalet står for at formidle kontakten til de unge der skal inddrages undervejs.

    Read more Vis detaljer
  • VIDEO

    Wayfinding og tilgængelighed for vores patienter i velkomstområdet til Afdeling for Karkirurgi

    Afdelingen skal i gang med at kortlægge og indrette velkomstområdet ved visitationen i forhold til at optimere wayfinding og tilgængelighed for patienter. Ankomsten til Afdeling for Karkirurg er ikke tydelig og nem at navigere i. Patienter og pårørende føler sig ofte usikre på, hvor de skal henvende sig.

    Read more Vis detaljer
  • LUKKET

    Design af rum der kan reducere og forebygge delir

    Denne case, stillet af Hjertecenteret, afdeling for Karkirurgi på Rigshospitalet søger nonfarmakologiske løsninger, der kan forebygge, reducere og behandle forekomsten af delir.

    Read more Vis detaljer
  • Digital registrering af kost til dialysepatienter

    Patienter med kronisk nyresygdom kommer i dialyse 3-4 om ugen for at få renset deres blod for affaldsstoffer og trukket væske, fordi deres nyre ikke længere fungerer. patienter er koblet til et dialyseapparat, hvor de er tilkoblet i 3,5 til 4 timer. Udover at modtage dialysebehandling er kosten også en del af deres behandling, idet de fleste patienter skal begrænse deres væske indtag, indtag af kalium og Phosfat. Patienter skal gerne indtage en proteinholdig kost, idet de mister protein under dialysen, som skal erstattes.

    Read more Vis detaljer
  • LUKKET

    Hygiejnisk nem blanding af væsker til plasmaferese på Afdeling for nyresygdomme

    Sygeplejersker på Nefrologisk Afdeling på Rigshospitalet peger på udfordringer med blanding af væsker til plasmaferese til dialysepatienter. Afdelingen ønsker hjælp til en løsning, som både er mere hygiejnisk, og som samtidigt er tidsbesparende for sygeplejerskerne.

    Read more Vis detaljer
  • LUKKET

    Behov for nytænkning af booking- og kalendersystem på Afdeling for nyresygdomme

    Sygeplejersker på Nefrologisk Afdeling på Rigshospitalet oplever store udfordringer med deres booking- og kalendersystem. Dobbeltarbejde, forsinkelser og et uoverskueligt overblik på grund af kalendersystemet er ifølge sygeplejerskerne med til at påvirke deres workflow i en forkert retning. Afdelingen ønsker hjælp til forbedring af dette system for at højne effektiviteten, arbejdsgangene og patientsikkerheden.

    Read more Vis detaljer
  • Udvikling af brugerdefineret information til patienter med åreforkalkning i benene

    Denne case er stillet af en rehabiliteringsgruppe i Afdeling for Karkirurgi som består af kliniske sygeplejespecialister og sygeplejersker i sengeafsnit og ambulatorium, og som refererer til oversygeplejerske Margit Roed og ledende overlæge Nikolaj Eldrup. Gruppen ønsker at igangsætte og afprøve indsatser i forhold til at forebygge forværring af åreforkalkning i benene.

    Read more Vis detaljer
  • SpilleRiget – Digitalt Spilunivers til indlagte børn og unge

    Denne case er stillet af SpilleRiget, et udviklingsprojekt på BørneRiget. Projektet har som mål at skabe et samlet sted hvor børn, unge og familien, både patienter og pårørende, kan finde digital leg og aktivitet under hospitalsopholdet.

    Read more Vis detaljer
  • LUKKET

    Nonfarmakologisk forebyggelse af delir gennem design af rum

    Denne case, stillet af Hjertecenteret, afdeling for Karkirurgi på Rigshospitalet søger nonfarmakologiske løsninger, der kan forebygge, reducere og behandle forekomsten af delir, eksempelvis gennem indretning af rum.

    Read more Vis detaljer

Format

Tema

Få vores nyheder før de andre!

Få adgang til den nyeste viden, nye temaer og nye projektcases som en af de første – meld dig til CHIs nyhedsbrev i dag!

Copenhagen Health Innovation

  • Privatlivspolitik
  • Cookies

Kontakt

Gentofte Hospitalsvej 4C, 2. sal
2900 Hellerup

Tlf: 2332 6372

© Copyright - Copenhagen Health Innovation - alle rettigheder er reserveret.
Scroll to top

HVAD ER DEN NYE STORE SUNDHEDSOPFINDELSE?
Det læser du i vores nyhedsbrev!

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Copenhagen Health Innovation – så er du en af de første, der hører om alt det, der rykker inden for sundhedsinnovation i Region Hovedstaden.

close-link