Fysiske kommunikationsværktøjer og format til synlig vidensdeling
Afdelingen for Karkirurgi ønsker at fremme en åben og netværkende kultur, hvor medarbejderne føler sig trygge og motiverede til at dele viden internt i afdelingen. Vidensdeling og kommunikation er en vigtig del af samarbejdet i en organisation og kan sikre transparens/ bred opbakning til fælles indsatser. Det er nemlig vigtigt at forstå, hvordan forskellige faggrupper fungerer samt de udfordringer, de møder. Faggrupper har forskellige kompetencer og præferencer – hvordan sikrer vi, at information og viden når alle relevante medarbejdere på tværs af faggrupper? Og skal alle have den samme information?
På baggrund af afdelingens adfærd, behov og præferencer for modtagelse og deling af viden/information, er vi nysgerrige på:
- hvordan fysiske kommunikations – og rumdesigns kan anvendes. Kan fx fysiske tavler placeres strategisk og hjælpe med at forbedre formidling på en visuel tilgængelig måde?
- hvilke kanaler og visuelle greb kan anvendes? Hvordan kan fx grafisk design og digitale medier bidrage til at forbedre, hvordan information formidles og deles blandt personalet?
- Hvordan kan vi synliggøre afdelingens projekter, forskning, data, kurser/efteruddannelser mm.?
Hvorfor er dette vigtigt?
Bedre og synlig vidensdeling og koordinering af information kan fremme innovationspotentialer, forbedre patientpleje/behandling, bedre arbejdsgange og motiverer til et stærkere tværfagligt samarbejde og sammenhold.
Pilotprojekt: Fremme innovationskompetencer i klinikken
Som studerende på denne case deltager du, med din gruppe, i tre co-events d. 16. september, 3. oktober og 16. December fra 14.00-15.30.
Nærmere information følger.
Partnere
Rigshospitalet
Afdelingen for Karkirurgi
Fakta
Afdelingen for Karkirurgi ønsker at fremme en åben og netværkende kultur, hvor medarbejderne føler sig trygge og motiverede til at dele viden internt i afdelingen. Vidensdeling og kommunikation er en vigtig del af samarbejdet i en organisation og kan sikre transparens/ bred opbakning til fælles indsatser.
Output
- Rapport
- Mundtlig præsentation
- Idékatalog
- Prototype
- Videomateriale