Økonomisk bæredygtigt koncept for sygeplejefaglig vidensportal

Vidensportalen Sygeplejevidenskab.dk har 10 mdr. har websiden 10.000 besøgende om måneden, og den mest læste artikel har været tilgået 24.000 gange. En del af artiklerne er blevet pensum på sygeplejerskeuddannelserne, og der er en særlig fane for studerende blandt andet med ‘unikke Ba-projekter’ som er meget besøgt.

Startskuddet var, at fagredaktørstillingen på fagbladet Sygeplejersken blev nedlagt, som betød at det ikke var længere var muligt at indsende faglige og videnskabelige artikler. Derudover sad sygeplejefaglig chefredaktør Maj Siercke inde med en stor viden og netværk om ønsker fra sygeplejersker til en vidensportal.

Udfordringen

Forretningsmodellen var fra starten, at websiden skulle være gratis og kunne tilgås af alle uden at være bag betalingsmur. Indtjeningen skulle baseres på annonceindtægter, som andre tidligere har gjort med succes. Imidlertid har annoncemarked ændret sig så det ikke længere er en økonomisk stabil vej at gå. Det kan derfor blive nødvendigt med en eller anden form for betaling , fx for at tilgå de faglige og videnskabelige artikler – selvom det vil være at gå imod det oprindelige koncept.

Så udfordringen er at finde en økonomisk bæredygtig vej som går så lidt som muligt på kompromis med det oprindelige koncept.

Det betyder bl.a. at der skal være indtægter som kan dække 2 fuldtidsstillinger (chefredaktør og redaktionssekretær/illustrartor).

Se portalen her: sygeplejevidenskab.dk

Fakta

Vidensportalen Sygeplejevidenskab.dk har 10 mdr. har websiden 10.000 besøgende om måneden, og den mest læste artikel har været tilgået 24.000 gange. En del af artiklerne er blevet pensum på sygeplejerskeuddannelserne, og der er en særlig fane for studerende blandt andet med ‘unikke Ba-projekter’ som er meget besøgt.

Output

  • Forretningsmodel