Kommunikationsstrategi for øget transparens, fælles retning og styrket vi-følelse på tværs af stor hospitalsafdeling

Udfordring

Vidensdeling og kommunikation er en vigtig del af samarbejdet i en organisation og kan sikre transparens/ bred opbakning til fælles indsatser.
Bedre og synlig vidensdeling og koordinering af information kan fremme innovationspotentialer, forbedre patientpleje/behandling, bedre arbejdsgange og motiverer til et stærkere tværfagligt samarbejde og sammenhold.
Hvordan kan vi som afdeling kommunikere på en måde, så:
• Medarbejderne oplever transparens og tillid?
• Alle får den information, de har brug for – hverken for meget eller for lidt?
• Vores strategi er tydeligt forankret i daglig praksis (kurs, koordinering og commitment)?
• Kommunikationen understøtter vidensdeling og opbakning til fælles indsatser?
• Vi fremmer en kultur præget af sammenhængskraft og en stærkere “vi”-følelse frem for en “dem og os”-opdeling?

Baggrund

Gastroenheden er en stor afdeling på Amager og Hvidovre hospital med cirka 550 medarbejdere fordelt på 15 forskellige afsnit. Vores medarbejdergruppe er tværfaglig og tæller både ledere, udviklingspersonale og basispersonale. Vi oplever udfordringer med at sikre effektiv og meningsfuld kommunikation på tværs – både horisontalt og vertikalt i organisationen.

Opsummering

Vi søger innovative ideer og en konkret kommunikationsstrategi, der:

• Understøtter differentieret og målrettet kommunikation til forskellige medarbejdergrupper.

• Integrerer digitale og analoge løsninger.

• Skaber engagement, dialog og ejerskab blandt medarbejderne.

• Bidrager til fælles forståelse og opbakning til afdelingens mål og initiativer.

• Styrker relationerne og det tværgående fællesskab mellem faggrupper og afsnit.

• Er bæredygtig og implementerbar

Partnere

Gastroenheden, Amager og Hvidovre Hospital

Fakta

Casestiller kan tilbyde følgende:

  • De studerende må besøge klinikken/afdelingen? (feltarbejde)
  • Løbende kontakt med de studerende
  • Relevant data og baggrundsmateriale

Output

  • Rapport
  • Mundtlig præsentation
  • Idékatalog
  • Prototype