IT-sundhedskompetencer hos karkirurgiske patienter
Udfordring
Den teknologiske udvikling og digitaliseringen af sundhedsvæsenet stiller nye krav til både patienter og personale. Hvordan forbedrer vi den digitale kommunikation mellem patienter og sundhedspersonale – og er vores patienter klar til denne digitale omstilling? Hvilke IT-sundhedskompetencer mangler vores patienter, og hvordan kan vi bedst støtte dem? ? Har vi fordomme om vores patienters evne til at tilpasse sig digitale løsninger?
For vores patientgruppe i karkirurgien kan øget brug af videokonsultationer og digital kommunikation måske mindske behovet for fysisk fremmøde – men det kan samtidig risikere at skabe barrierer og føre til mindre personlig kontakt.
I Afdeling for Karkirurgi er vi nysgerrige på vores patienters digitale sundhedskompetencer for at kunne udvikle målrettede strategier, der understøtter overgangen til et mere digitalt sundhedsvæsen.
Baggrund
Casen udspringer af et behov identificeret gennem dialog i personalegruppen (temadage) og som led i en strategisk indsats for at fremme digitalisering i sundhedsvæsenet.
Opsummering
Hvordan gør vi patienter med karsygdom klar til en digital fremtid?
Vi ønsker at forstå vores patienters IT-sundhedskompetencer så vi kan styrke brugen og forbedre kommunikationen mellem patienter og personale. Fx evnen til at bruge videokonsultationer, sundhedsapps og digital kommunikation.
Afdeling for Karkirurgi ønsker at undersøge/sikre, at ingen lades tilbage i digitaliseringen – og dermed skabe en mere fleksibel og tryg patientoplevelse.
Partnere
Rigshospitalet
Fakta
Casestiller kan tilbyde følgende:
- Stille op til præsentation af udfordring på kursus
- De studerende må besøge klinikken/afdelingen? (feltarbejde)
- Løbende kontakt med de studerende
- Deltagelse i workshop med de studerende
- Relevant data og baggrundsmateriale
Output
- Rapport
- Mundtlig præsentation
- Behovskatalog / indsigter fra feltarbejde
- Idékatalog
- Prototype
- Videomateriale