IT-sundhedskompetencer hos karkirurgiske patienter

Udfordring

Den teknologiske udvikling og digitaliseringen af sundhedsvæsenet stiller nye krav til både patienter og personale. ​Hvordan forbedrer vi den digitale kommunikation mellem patienter og sundhedspersonale – og er vores patienter klar til denne digitale omstilling? ​Hvilke IT-sundhedskompetencer mangler vores patienter, og hvordan kan vi bedst støtte dem? ? Har vi fordomme om vores patienters evne til at tilpasse sig digitale løsninger? ​
For vores patientgruppe i karkirurgien kan øget brug af videokonsultationer og digital kommunikation måske mindske behovet for fysisk fremmøde – men det kan samtidig risikere at skabe barrierer og føre til mindre personlig kontakt.
I Afdeling for Karkirurgi er vi nysgerrige på vores patienters digitale sundhedskompetencer for at kunne udvikle målrettede strategier, der understøtter overgangen til et mere digitalt sundhedsvæsen.​

Baggrund

Casen udspringer af et behov identificeret gennem dialog i personalegruppen (temadage) og som led i en strategisk indsats for at fremme digitalisering i sundhedsvæsenet. ​

Opsummering

Hvordan gør vi patienter med karsygdom klar til en digital fremtid? ​
Vi ønsker at forstå vores patienters IT-sundhedskompetencer så vi kan styrke brugen og forbedre kommunikationen mellem patienter og personale. Fx evnen til at bruge videokonsultationer, sundhedsapps og digital kommunikation.​
Afdeling for Karkirurgi ønsker at undersøge/sikre, at ingen lades tilbage i digitaliseringen – og dermed skabe en mere fleksibel og tryg patientoplevelse.​

Partnere

Rigshospitalet

Fakta

Casestiller kan tilbyde følgende:

  • Stille op til præsentation af udfordring på kursus
  • De studerende må besøge klinikken/afdelingen? (feltarbejde)
  • Løbende kontakt med de studerende
  • Deltagelse i workshop med de studerende
  • Relevant data og baggrundsmateriale

Output

  • Rapport
  • Mundtlig præsentation
  • Behovskatalog / indsigter fra feltarbejde
  • Idékatalog
  • Prototype
  • Videomateriale