Implementering af professionsbachelor-studerende i ambulanceorganisationen

Ambulancetjenesten står over for en grundlæggende ændring i rammerne for uddannelse af fremtidens ambulancepersonale. Hidtil har hele organisationens praktik- og læringskultur været baseret på EUD-systemet med mesterlæremodellen som fundament. Nu skal organisationen også kunne rumme studerende fra professionsbacheloruddannelsen i paramedicin.

Baggrund

Indenfor en kommende årrække skal paramediciner uddannelsen overgå fra et EUD uddannelsessystem til en professionsbachelor uddannelse. Dette giver en række nøglespørgsmål som skal analyseres:

  • Hvordan forenes to forskellige uddannelseskulturer (mesterlære vs. akademisk
    professionsuddannelse)?
  • Hvordan tilpasser organisationen vejlederrollen til at rumme både medarbejdere under
    ansættelse og studerende, der ikke har samme organisatoriske tilknytning?
  • Hvilke nye kompetencer og strukturer kræver det af de eksisterende praktikvejledere?
  • Hvordan kan man sikre, at professionsbachelor-studerende både får høj faglig læring
    og oplever sig som inkluderet i en arbejdsplads, hvor de organisatorisk er “gæster”?

Det skaber potentiale for innovation

Projektcasen åbner op for at gentænke, hvordan vejledning, oplæring og kultur over for studerende og nye faggrupper kan udvikles i en praksispræget organisation. Det handler ikke kun om at justere vejledningsformen, men også om at se på:

  • Nye læringsformer i en akutpræget hverdag.
  • Muligheder for tværfaglige samarbejdsmodeller mellem EUD-uddannede reddere og
    professionsbachelor-studerende.
  • Hvordan en ambulanceorganisation kan indgå som innovativ læringsarena i det
    ordinære uddannelsessystem.

Og der er flere mulige arbejdsfelter for de studerende (caseopgaver):

  • Udarbejdelse af forslag til nye modeller for klinisk vejledning, tilpasset
    professionsbachelorens læringsmål.
  • Identifikation af organisatoriske barrierer for at rumme studerende, der ikke er ansat i
    organisationen.
  • Udvikling af et koncept for, hvordan professionsbachelor-studerende kan integreres i
    praksisfællesskabet uden at være ansat.

Ønsket gevinst for organisationen

  • Konkrete anbefalinger til, hvordan vejledningsstrukturen kan moderniseres og tilpasses
    flere uddannelsesspor.
  • Inspiration til at se læring i organisationen på nye måder, der styrker både nuværende
    medarbejdere og fremtidige studerende.
  • Et kvalificeret blik udefra på de “blind spots”, som en EUD-baseret kultur kan have
    udviklet gennem mange års ensartede traditioner.

Partnere

Region Hovedstadens Akutberedskab, Kvalitet og uddannelse, Afd. Ambulance

Fakta

Casestiller kan tilbyde følgende:

  • Stille op til præsentation af udfordring på   kursus
  • De studerende må besøge klinikken/afdelingen (feltarbejde)
  • Løbende kontakt med de studerende
  • Deltagelse i workshop med de studerende
  • Relevant data og baggrundsmateriale

Output

  • Rapport
  • Mundtlig præsentation
  • Idékatalog