Implementering af professionsbachelor-studerende i ambulanceorganisationen
Ambulancetjenesten står over for en grundlæggende ændring i rammerne for uddannelse af fremtidens ambulancepersonale. Hidtil har hele organisationens praktik- og læringskultur været baseret på EUD-systemet med mesterlæremodellen som fundament. Nu skal organisationen også kunne rumme studerende fra professionsbacheloruddannelsen i paramedicin.
Baggrund
Indenfor en kommende årrække skal paramediciner uddannelsen overgå fra et EUD uddannelsessystem til en professionsbachelor uddannelse. Dette giver en række nøglespørgsmål som skal analyseres:
- Hvordan forenes to forskellige uddannelseskulturer (mesterlære vs. akademisk
professionsuddannelse)? - Hvordan tilpasser organisationen vejlederrollen til at rumme både medarbejdere under
ansættelse og studerende, der ikke har samme organisatoriske tilknytning? - Hvilke nye kompetencer og strukturer kræver det af de eksisterende praktikvejledere?
- Hvordan kan man sikre, at professionsbachelor-studerende både får høj faglig læring
og oplever sig som inkluderet i en arbejdsplads, hvor de organisatorisk er “gæster”?
Det skaber potentiale for innovation
Projektcasen åbner op for at gentænke, hvordan vejledning, oplæring og kultur over for studerende og nye faggrupper kan udvikles i en praksispræget organisation. Det handler ikke kun om at justere vejledningsformen, men også om at se på:
- Nye læringsformer i en akutpræget hverdag.
- Muligheder for tværfaglige samarbejdsmodeller mellem EUD-uddannede reddere og
professionsbachelor-studerende. - Hvordan en ambulanceorganisation kan indgå som innovativ læringsarena i det
ordinære uddannelsessystem.
Og der er flere mulige arbejdsfelter for de studerende (caseopgaver):
- Udarbejdelse af forslag til nye modeller for klinisk vejledning, tilpasset
professionsbachelorens læringsmål. - Identifikation af organisatoriske barrierer for at rumme studerende, der ikke er ansat i
organisationen. - Udvikling af et koncept for, hvordan professionsbachelor-studerende kan integreres i
praksisfællesskabet uden at være ansat.
Ønsket gevinst for organisationen
- Konkrete anbefalinger til, hvordan vejledningsstrukturen kan moderniseres og tilpasses
flere uddannelsesspor. - Inspiration til at se læring i organisationen på nye måder, der styrker både nuværende
medarbejdere og fremtidige studerende. - Et kvalificeret blik udefra på de “blind spots”, som en EUD-baseret kultur kan have
udviklet gennem mange års ensartede traditioner.
Partnere
Region Hovedstadens Akutberedskab, Kvalitet og uddannelse, Afd. Ambulance
Fakta
Casestiller kan tilbyde følgende:
- Stille op til præsentation af udfordring på kursus
- De studerende må besøge klinikken/afdelingen (feltarbejde)
- Løbende kontakt med de studerende
- Deltagelse i workshop med de studerende
- Relevant data og baggrundsmateriale
Output
- Rapport
- Mundtlig præsentation
- Idékatalog

