Hvordan kan vi undgå at aflyse operationer?

Vi har dagligt et stort flow af patienter der skal opereres, både akutte og planlagte forløb. På operationsstuen er der mange der skal samarbejde for at operationen kan afvikles for patienten. Bliver et led forsinket har det betydning for resten af kæden og for om vi i sidste ende måske ikke når den sidste patient på programmet. Udfordringen er, at vi bruger rigtig mange personaleressourcer for at sikre konstant flow, fra flere faggrupper som læger, sygeplejersker, rengøring, anæstesi og portør.

Vi ønsker hjælp til og med nye øjne på, hvordan vi bedst kan forbedre og optimere vores patientforløb og flow på stuerne så vi undgår at udskyde eller skulle afløse.
Vi har brug for hjælp til at få et overblik over patientforløbet med alle de faktorer, der spiller ind, og indblik i, hvordan vi evt. kan optimere og styrke vores arbejdsgange

På nuværende tidspunkt kræver det rigtig mange personaleressourcer for as at få overblik over patientforløbet og alle de faktorer der spiller ind. Vi er nødt til at have overblik over hele patientforløbet for at kunne drive operationsgangen bedst muligt og sørger for at udnytte operationskapaciteten optimalt for at vi kan afvikle patientens operation planmæssigt.

Vi møder særligt udfordringer ifm. bookninger af operationer og forberedelse af operationer. Personalet skal sikre bla. de rette instrumenter er til rådighed, og at vi har instrumenter nok, dvs vi skal holde øje med hvad kirurgerne booker. Da vi ikke har et stort antal instrumenter, kan den samme type operations- type ikke være i gang samtidigt på flere operations lejer, patienterne skal fordeles i løbet af dagen for at vi kan nå at sterilisere instrumenterne inden næste operation.

Et bedre overblik over flow i patientforløbende kan forbedre og optimere vores arbejdsgang, som kan medvirke til at vi kan undgå at udskyde eller aflyse patienternes operationer. Det vil give bedre oplevelse for patienterne og de vil undgå unødig ventetid og at skulle forberede sig på en operation der må udskydes.

Dernæst vil et system, eller en større organisatorisk ændring kunne spare tid fra sygeplejersker og læger der kan bruge tid hos patienten. Et bedre overblik over patientforløbet kan derfor også medføre forbedring for personalet med mere optimale arbejdsgange og styrkelse af arbejdsmiljøet.

Partnere

Amager og Hvidovre Hospital

Ortopædkirurgisk afdeling

Fakta

Vi har dagligt et stort flow af patienter der skal opereres, både akutte og planlagte forløb. På operationsstuen er der mange der skal samarbejde for at operationen kan afvikles for patienten. Bliver et led forsinket har det betydning for resten af kæden og for om vi i sidste ende måske ikke når den sidste patient på programmet. Udfordringen er, at vi bruger rigtig mange personaleressourcer for at sikre konstant flow, fra flere faggrupper som læger, sygeplejersker, rengøring, anæstesi og portør.

Output

  • Rapport
  • Mundtlig præsentation
  • Idékatalog
  • Andet