Hvilke barrierer oplever patienterne for at udfylde deres PRO spørgeskemaer i MinSP?

Forud for undersøgelser, samtaler med det kliniske personale og andre besøg på hospitalet, bliver patienterne ofte bedt om at udfylde et spørgeskema hjemmefra via MinSP. Her kan de give oplysninger om deres sundhedstilstand, som bruges af personalet til at vurdere deres medicin, rehabilitering og generelle sundhedstilstand.

Formålet med spørgeskemaet er oftest en af flg.:

  1. Visitationsstøtte
  2. dialogstøtte
  3. Beslutningsstøtte

 Desværre undlader mange patienter at besvare spørgeskemaet hjemmefra, hvilket kan spilde en del tid under besøget på hospitalet.  

Udfordringen betyder, at der spildes tid i konsultationen med patienterne og at sundhedspersonalet ikke er så godt forberedt som de kunne være. Hvis patienterne ender med at udfylde spørgeskemaet analogt skal de nogle gange indtastes af en sekretær – eller disse data gemmes ikke i patientens sag, hvilke skaber en mangelfuld historik.

PRO = Patient Rapporterede Oplysninger.
MinSP = en sikker app, hvor patienter kan tilgå alle oplysninger vedr. besøg på hospitalet, behandlingsforløb, prøvesvar mv.

For patienterne, kan det en bedre individuel behandling – og fordi det bidrager med vigtige data til monitoreringen af sygdomme.  Patienten er selv med til at pege på de væsentligste problemstillinger.

For personalet, giver det mulighed for en mere fokuseret samtale og efterfølgende beslutninger ift. behandlingen. Samtidig er det muligt at opsamle date fra en patientgruppe, og dermed monitorere og udvikle behandlingstilbud til en patientgruppe.

Partnere

Rigshospitalet
Digitalisering & AI

Fakta

Output

  • Kan de studerende besøge klinikken/afdelingen? (feltarbejde)
  • Løbende kontakt med de studerende
  • Deltagelse i workshop med de studerende
  • Relevant data tilgængelig