Fælles om rammerne – forandring og innovationsledelse i praksis
Udfordring
Hvordan påvirker de fysiske rammer – orden, rengøring og vedligehold – egentlig patientsikkerhed, faglig stolthed og arbejdsglæde? Hvad sker der med vores faglighed, når rammerne ikke lever op til forventningerne? Og hvordan kan patienternes oplevelse af tryghed hænge sammen med det, de møder i omgivelserne?
I Afdeling for Karkirurgi er ønsket vokset frem om at gentænke ansvaret for rammerne. Men hvordan kan vi se dem som mere end en driftsopgave? Hvordan kan vi forstå plejen af de fysiske rammer som en fælles udfordring, der kræver nye samarbejdsformer – måske endda nye roller – for både plejepersonale, rengøringspersonale og patienter?
Forandring og innovationsledelse
Hvis vi betragter udfordringen som en mulighed for innovation, hvilke nye arbejdsgange og løsninger kan da opstå?
- Hvordan kan ledelse understøtte, at forandring bliver noget, vi ejer i fællesskab – og ikke noget, der “rulles ud” ovenfra?
- Hvilke former for tværfagligt samarbejde skal vi skabe for at udvikle løsninger, der både er bæredygtige og meningsfulde i hverdagen?
- Hvordan kan vi bruge patienternes perspektiver aktivt i udviklingen af nye tilgange?
- Og hvad betyder det for os som fagprofessionelle, når vi går fra at “løse en opgave” til at “udvikle en ramme”?
Baggrund
Udfordringerne blev formuleret under tværfaglige temadage – men hvordan omsætter vi erkendelser til handling? Hvordan prioriterer vi mellem driftens krav og innovationsprocessens tid og energi? Og hvilke metoder kan hjælpe os til at fastholde nysgerrigheden i en travl hverdag?
Opsummering
Hvordan kan vi nytænke håndteringen af afdelingens fysiske rammer som et fælles ansvar – og samtidig bruge processen som et læringsrum for forandring og innovationsledelse?
- Hvilke nye kompetencer skal bringes i spil?
- Hvordan kan vi skabe eksperimenterende forløb, hvor fejl ses som læring?
- Og hvordan sikrer vi, at løsningerne styrker både arbejdsglæden, fagligheden og patienternes tryghed?
Partnere
Rigshospitalet
Fakta
Casestiller kan tilbyde følgende:
- Stille op til præsentation af udfordring på kursus
- De studerende må besøge klinikken/afdelingen? (feltarbejde)
- Løbende kontakt med de studerende
- Deltagelse i workshop med de studerende
- Relevant data og baggrundsmateriale
Output
- Rapport
- Mundtlig præsentation
- Behovskatalog / indsigter fra feltarbejde
- Idékatalog
- Prototype

