Københavns Universitet

Fieldwork and Project Management

  • De studerende er stærke i kvalitative metoder og forskningsdesign (herunder etnografiske studier/analyser), brugerundersøgelse/stake-holder-analyse, kulturanalyse, organisationsanalyse
  • Der vil være andre opdragsgivere på kurset. I vil kunne regne med en gruppe på ca 5 ud af et hold på 25
  • Underviseren har mange års erfaring med eksterne samarbejder både i form af undervisningsforløb, forskningsprojekter, og som ekspert/rådgiver. Se fx. https://hum.ku.dk/samarbejde/humanimpact/

Digitalisering og teknologiske forandringsprocesser

Digitalisering dækker over en yderst vigtig realitet, som består i udbredelsen af helt eller delvist computerbårne teknologier. Digitalisering indtræffer som teknologiske forandringsprocesser. Der tages udgangspunkt i forandringsledelse, digital transformation samt en metode til systemudvikling, der i sig selv udgør en digitaliseringsstrategi, og som er et centralt paradigme inden for teknologiske forandringsprocesser.

Design Project, Communication and IT Bachelor

  • Students are able to conduct fieldwork and use qualitative and quantitative research methods to define a problem to be addressed through their design work
  • They are able to think critically with theories from different disciplines and apply models to their findings
  • Students are able to ideate and develop design concepts and produce low and mid fidelity prototypes using a range of digital and physical tools

Datamining og visualisering af netværksbaseret kommunikation

Kurset kombinerer hands-on-træning i analyse af store datamængder fra IT-systemer med viden om udvikling og implementering af løsninger baseret på dataanalyse.

Kurset retter sig mod en eksamen, hvor grupper af overbygningsstuderende med viden om kommunikation og datalogi, gennemfører et projekt i samarbejde med en ekstern part, f.eks. en organisation eller en virksomhed.

Sociologisk innovation

  • Stærke i at anvende en bred metodisk værktøjskasse til at analysere komplekse sociale problemer og udvikle sociologisk informerede løsninger og social forandring.
  • Ønsker et praksisnært samarbejde med adgang til relevante brugere samt evt. mulighed for at udføre pilottest af løsningen.
  • Leverer skriftlig problemanalyse med præsentation af løsningsforslag og mundtlig præsentation. Værdien der skabes kan være af social, økonomisk, metodisk, kulturel eller anden karakter.

Anvendt Case-analyse

Formålet med kurset er at introducere til case-begrebet og belyse, hvordan man kan arbejde med en sociologisk case i praksis.

Omdrejningspunktet vil være, hvordan man ved analyse af en case kan uddrage en sociologisk problematik fra et socialt problem eller en konkret hændelse, begivenhed, situation eller fænomen. Dette inkluderer involvering af interessenter og praksisaktører i forståelse af en case-problematik samt udvikling og formidling af mulige løsninger.

Contemporary Social Pharmacy

  • De studerende har derfor lidt forskellige faglige baggrunde og kompetencer. De vil dog typisk være stærke på de mere biologiske og kemiske aspekter omkring sygdom og medicin
  • De studerende, der har farmaci som grunduddannelse, har desuden kompetencer indenfor samfundsmæssige problemstillinger omkring brug af lægemidler fra såvel et system, et sundhedsprofessionelt samt et patientperspektiv. Disse studerende har desuden færdigheder indenfor brug af spørgeskema- og interviewteknik.

Retorikfaglig innovation og rådgivning

Et flertal af de studerende på disse hold har Retorik som grundfag og er dermed trænede i både kritisk analyse og praktisk arbejde med mundtlig og skriftlig kommunikation, argumentation i bred forstand, debatkultur og medborgerskab.

Konceptudvikling og innovation på kandidatuddannelsen i Kommunikation og IT

  • Stærke i at kortlægge forholdet mellem kommunikative problemstillinger og it-tekniske løsninger med henblik på forretningsudvikling og innovation.
  • Vægter samarbejde med både it-specialister og andre faggrupper om design og implementering af it-systemer.
  • Leverer præsentation af strategisk IT-løsning og evt. prototype.

Projekt i human-centred computing (HCC)

Dette bachelor-kursus er en del af uddannelsen Kommunikation og IT, som er en samarbejdsuddannelse mellem det humanistiske og natur- og biovidenskabelige fakultet på Københavns Universitet.