Af Marianne Rosager, Rådgiver i medtech v. Rosager Consulting
I Danmark er en stor del af de medicinske produkter, som bliver brugt i sundhedssektoren, indkøbt gennem et offentligt udbud, og det er derfor vigtig, at I som udviklere og/eller producenter kender reglerne og procedurerne for sådan et udbud.
Ved et offentligt udbud inviterer kunden en række leverandører til at afgive et tilbud på fx en leverance eller serviceydelse. Tilbuddet skal opfylde en kravspecifikation, skal være afleveret inden en fastsat frist og er bindende.
Hvornår skal indkøbet i EU-udbud?
Det offentliges indkøb af varer og tjenesteydelser skal i et EU-udbud, hvis investeringerne overstiger et vist beløb. I kan tjekke beløbsstørrelserne på Udbudsportalen (menupunkt: tærskelværdier).
Sådan vinder I et udbud
Vinderen af udbuddet skal enten være den, der tilbyder den laveste pris, eller den, der her afgivet det mest fordelagtige bud. Ved sidstnævnte kriterium bliver der taget højde for andre parametre end økonomi – det kan fx være erfaring med lignende opgaver, leveringstid, afledte omkostninger, rentabilitet og/eller miljømæssige forhold.
To typer af udbud
Her finder I udbud på medicinske produkter
Hold øje med disse kanaler, hvis I vil deltage i et udbud på medicinske produkter: