Kurser – Forår

Participatory design af informationssystemer (PD)

    Kurset giver de studerende viden og færdigheder, så de i projektgrupper sammen med brugere, ledelse og andre IT-professionelle kan designe effektive og nyttige informationssystemer, der meningsfuldt understøtter menneskelige aktiviteter. I kurset undervises der i en metode, der skaber grundlaget for efterfølgende udvikling og implementering af bæredygtige IT-anvendelser.

Quantitative methods to assess sustainability

    This course provides the understanding of and quantitative tools needed by engineers and scientists to create engineering solutions for a sustainable society. The students learn about terms, definitions, and units related to sustainability and the environmental, social and economic dimensions of sustainability when considering engineering solutions. Focus will be placed on understanding sustainability and developing sustainable solutions.

Fieldwork and Project Management

  • De studerende er stærke i kvalitative metoder og forskningsdesign (herunder etnografiske studier/analyser), brugerundersøgelse/stake-holder-analyse, kulturanalyse, organisationsanalyse
  • Der vil være andre opdragsgivere på kurset. I vil kunne regne med en gruppe på ca 5 ud af et hold på 25
  • Underviseren har mange års erfaring med eksterne samarbejder både i form af undervisningsforløb, forskningsprojekter, og som ekspert/rådgiver. Se fx. https://hum.ku.dk/samarbejde/humanimpact/

Strategic Design and Consulting

  • De studerende går på deres kandidat og kommer fra hele verden. De er udvalgt af et stort ansøgerfelt. De er meget nysgerrige, kreative, innovative og analytiske
  • De er meget glade for at arbejde med en ægte case. Vi inddrager altid spørgsmål om bæredygtighed i studierne
  • Deres opgave er at analysere jeres “Design Challenge” som gerne skal have en designfaglig / arkitektfaglig dimension. Deres output afhænger meget af jeres udfordring til dem

Digitale koncepter og Digital brugeroplevelse

  • De studerendes kompetencer: Gode til wireframes, prototyper, opstille brugerrekser, UX, UI, og de digitale brugergrænseflader..
  • Nøgleord: Brugerundersøgelser, brugerinddragelser, empati, service design, brugerrejse, persona, empathy map, trends, innovation, teknologi, UX, UI, VR, AI, kommunikation, digital design, konceptudvikling, bæredygtighed, cirkulær økonomi, prototyper & test.

Holistic Design of Engineering Systems

  • Good with sociotechnical design & problem solving skills
  • Will do running workshops & focus groups.

Design Project

  • Students are able to conduct fieldwork and use qualitative and quantitative research methods to define a problem to be addressed through their design work
  • They are able to think critically with theories from different disciplines and apply models to their findings
  • Students are able to ideate and develop design concepts and produce low and mid fidelity prototypes using a range of digital and physical tools

Analyse og Design af Brugervenlige Systemer

I dette kursus bliver de studerende i stand til at forstå og håndtere det kompleks af organisatoriske og designmæssige problemstillinger der knytter sig til at udvikle større IT baserede informationssystemer, for eksempel, administrative og proceskontrol-systemer i større og mindre virksomheder, intranet, web-systemer til e-handel, og spil med flere samtidige brugere. En væsentlig udfordring ved fremstilling af sådanne systemer er en sammensat brugerskare, modstridende interesser, en kompleks organisatorisk kontekst, og ustabile og/eller dårligt forståede krav.

The Health Care Innovation Project

This course consists of a group project and of classes addressing issues typically encountered in health care innovation projects in companies, start-up or in the health care provider organisations. Examples of these issues are concerned with innovation design, needs analysis, development of value propositions, markets and pricing of medical products, or issues in organizational implementation of innovation.

Retorikfaglig innovation og rådgivning

Et flertal af de studerende på disse hold har Retorik som grundfag og er dermed trænede i både kritisk analyse og praktisk arbejde med mundtlig og skriftlig kommunikation, argumentation i bred forstand, debatkultur og medborgerskab.

Innovation i praksis – giv dine ideer vinger

  • De studerendes kompetencer: Stærke i at rammesætte behov for både slutbrugere, borgere og sundhedsprofessionelle. De studerende på dette kursus arbejder i tværfaglige teams fra følgende uddannelser: Sygeplejerske, fysioterapeut, psykomotorik, ergoterapeut, radiograf, ernæring og sundhed, og bioanalytiker.
  • Nøgleord: Fremtidssikring, sparring, slutbrugere