Københavns Universitet

Participatory design af informationssystemer (PD)

    Kurset giver de studerende viden og færdigheder, så de i projektgrupper sammen med brugere, ledelse og andre IT-professionelle kan designe effektive og nyttige informationssystemer, der meningsfuldt understøtter menneskelige aktiviteter. I kurset undervises der i en metode, der skaber grundlaget for efterfølgende udvikling og implementering af bæredygtige IT-anvendelser.

Fieldwork and Project Management

  • De studerende er stærke i kvalitative metoder og forskningsdesign (herunder etnografiske studier/analyser), brugerundersøgelse/stake-holder-analyse, kulturanalyse, organisationsanalyse
  • Der vil være andre opdragsgivere på kurset. I vil kunne regne med en gruppe på ca 5 ud af et hold på 25
  • Underviseren har mange års erfaring med eksterne samarbejder både i form af undervisningsforløb, forskningsprojekter, og som ekspert/rådgiver. Se fx. https://hum.ku.dk/samarbejde/humanimpact/

Design Project

  • Students are able to conduct fieldwork and use qualitative and quantitative research methods to define a problem to be addressed through their design work
  • They are able to think critically with theories from different disciplines and apply models to their findings
  • Students are able to ideate and develop design concepts and produce low and mid fidelity prototypes using a range of digital and physical tools

Sociologisk innovation

  • De studerendes kompetencer: Stærke i at anvende en bred metodisk værktøjskasse til at analysere komplekse sociale problemer og udvikle sociologisk informerede løsninger og social forandring.
  • Nøgleord: Design tænkning, proces/produkt/service innovation, problemanalyse, sociale og sociologiske perspektiver

Retorikfaglig innovation og rådgivning

Et flertal af de studerende på disse hold har Retorik som grundfag og er dermed trænede i både kritisk analyse og praktisk arbejde med mundtlig og skriftlig kommunikation, argumentation i bred forstand, debatkultur og medborgerskab.

Konceptudvikling og innovation

  • De studerendes kompetencer: Stærke i at kortlægge forholdet mellem kommunikative problemstillinger og it-tekniske løsninger med henblik på forretningsudvikling og innovation.
  • Nøgleord: konceptudvikling, innovation, designmetoder, værdiskabelse, forretningsudvikling, it-løsninger

Projekt i human-centred computing (HCC)

  • De studerendes kompetencer: Stærke i at evaluere eksisterende brugergrænseflader for IT-løsninger og foretage hensigtsmæssige valg ved opbygningen af en brugergrænseflade på baggrund af evalueringen
  • Nøgleord: Human-centered computing, kommunikation, IT, brugerflade, brugercentreret design